26 February 2010

Breaking the law

Igår skapade Skrotboken med inspiration från Internet och webbläsare genom att använda "http://" eller "www" på ett alster.

Mitt eget bidrag relaterar till det där som jag än är något så väl förskonad från, men ja, det börjar komma. Det rör barnen. Ska vi försöka hindra dem från att surfa fritt eller... ska vi låta dem vara med? Med det i bakhuvudet skapade jag en layout om hur min son fick en favorit bland alla dessa låtar och musikvideos som faktiskt finns där ute. :)


En kväll satt han med mig och surfade runt på youtube. Den kvällen var första gången han såg Judas Priests hederliga video "Breaking the law" från 1980. Sedan dess är den videon hans favorit och han ser den gärna om och om och om igen.

Japps, vi har talat om de verkligen rånar banken eller inte i videon. Egentligen gör de inte det eftersom de har inga vapen utan instrument som spelar hög musik. Dessutom stjäl de sin egen guldskiva...


Min tanke med layouten är att fånga "British Steel" och därför ligger allt på en smutsig plåt som är fastskruvad. Övriga detaljer hänger ihop med saker som förekommer i videon.

Fler internetinspirerade alster här.

Icke-scrapmaterial: Svart papper, Silverfärgat papper, diverse bilder på skivomslag mm, en metallbricka, en blank kapsyl, stjärnmönstrad tjep, en hemmatillverkad skumgummistämpel, en bit mönstrad plast från en förpackning, ett silverfärgat spelkort (jokern), ett hjärtgem, slipkloss för att slipa fotokanterna, puffiga klistermärken och stjärnpaljetter.

Nedan kan den intresserade läsa vidare om webbläsarhistoria, mina personliga reflektioner baserade på snart tjugo års surfande samt hur vi kan använda detta i vårt skapande.

Den första webbläsaren
Den första webbläsaren, Netscape, utvecklades av Sir Timothy "Tim" John Berners–Lee vid Cernlaboratoriet under 1990 efter att han skrivit den första webservern. Netscape introducerades den 26e februari 1991 och är den första webbläsare som gemene man kom i kontakt med. 1992 utvecklades en annan webbläsaren, Mosaic, vid University of Illinois, men Netscape dominerade fram till 1999 då Microsofts Internet Explorer lyckades vinna det första så kallade "webbläsarkriget" (engelska: browser wars). Sedan början av 2000-talet pågår ett nytt webbläsarkrig. Denna gång är det Internet Explorer som utmanas av Mozilla Firefox. Samtidigt finns det idag flera hundra webläsare och de flesta är gratis. De fem största är Internet Explorer, Mozilla Firefox, Safari, Opera och Google Chrome.

Personliga historia reflektioner
Jag började själv mina surfbana i början av 1990-talet med att surfa med hjälp av såväl Netscape som Mosaic. På den tiden fanns det inte många sidor att besöka och det blev många besök vid Cernlaboriatoriet. Under årens lopp har jag provat flera andra webläsare - såväl grafiska som helt textbaserade (till exempel lynx). Numera använder jag i stort sett uteslutande Mozilla Firefox eftersom den passar mig bäst och ärligt talat krånglar minst. ;) Tänk va otroligt mycket information det finns publicerat på Internet idag. Detta globala nätverk underlättar informationsspridning och i vissa fall kommunkation, möjliggör opinionsbildning samt skapar kontakter i stort sett oberoende av geografiska avstånd. Här finns det såklart flera hinder som visat sig genom årens lopp, men det lämnar jag åt den intresserade att själv söka information om.

Det händer att jag ibland undrar hur sjutton jag klarade mig innan jag började surfa på Internet, men... ja det gick då med. Men det var helt klart besvärligare eller tog i alla fall längre tid att samarbeta med aktörer på andra platser. Det var inte lika enkelt som idag att kommunicera och dela dokument, filer samt information i såväl realtid som att arbeta sekventiellt vid olika tidpunkter på dygnet. Numera söker vi efter och sprider viktig information - kanske vårt eget arbete - med hjälp av en webbläsare.

Internet och webbläsare i allmänhet
I Sverige har det genom åren skett stora satsningar på att dels göra Internet tillgängligt för alla medborgare och dels lära befolkningen att hantera såväl datorer som att sköta viss kommunikation med organisationer och företag med hjälp av till exempel en webläsare. Dock ska vi inte glömma att alla svenskar har ännu inte tillgång till Internet och därför måste vi också behålla andra kanaler för informationsspridning och kommunikation.

Utöver de mer nyttorelaterade delarna har vi också en betydande aspekt i och med så kallade sociala medier. Där knyts och underhålls kontakter med såväl gamla bekanta som nya bekantskaper. Vi underhåller också oss själva genom att till exempel förkovra oss i något ämne när vi hämtar och tar till oss information eller så ägnar vi oss åt ren förströelse genom att spela så kallade onlinespel. Vi lyssnar på musik, handlar saker, läser nyheter och ser på filmklipp. Vi har tillgång till enorma mängder information och kan själva sprida den vidare till andra. Tänk vilken fantastisk sak detta globala nätverk är och vilken potential tillgången till en webbläsare innebär... Helt klart värt att fånga upp i vårt skapande...

No comments: