09 May 2009

Busfrö - Skapat i mörker...

Har du någonsin provat att skapa något i mörker? Att förlita sig på sin känsel för att hitta rätt placering av olika material. Det är en rolig utmaning som Skrotboken valde att anknyta till att vi alla bör ha omtanke till hur och var vi lever. Skrotboken uppmärksammade Earth Hour, när vi släcker ner ljuset i en timme, genom att skapa i mörker.

Jag valde att ta fasta på det naturliga ljuset (solen), jorden (som vi kan plantera frön i) och framtiden (våra barn och allt som växer). Vi har ett projekt här hemma där sonen får planera frön, ta hand om dem, se dem växa och förhoppningsvis även skörda något gott. Nu när våren har kommit till oss har vi full aktivitet i detta projekt. Jag slogs mitt i allt att det är en bra present att ge bort en eller ett par fröpåsar till någon och då slå in dem i en extra egen fröpåse.


För att skapa denna fröpåse förlitade jag mig på min känsel för att vika ihop påsen, montera ihop de olika utstansade figurerna och placera dem på fröpåsen. Jag använde de vikta kanterna som hjälp för att veta ungefär var jag skulle placera mina dekorationer och monterade därför utifrån och in. Min son var med och ibland jag frågade honom om det blev rätt varpå han svarade endera nej och jag fick justera utan ledtråd eller ja och det fick bli som det blev. :) Fröna var "enklast" att placera för de kan verkligen vara hur som helst.

Baksidan är stämplad och där hade jag placerat stämpeln på akrylklossen en bit in i alla kanter. Vid stämplingen placerade jag det hela kloss i kloss och tryckte till i dels brunt och dels svart.

Jag har även distressat pappret utan att se. Det går alldeles utmärkt och när jag satt där insåg jag att det är sällan som jag faktiskt tittar hur det blir när jag distressar...

Mina lärdomar från att skapa utan att se är att det går bra att använda känseln för att skapa, men det vore bättre om jag hade mindre fingrar och jag inte hade suttit tillsammans med en liten grabb med som väldigt gärna vill "hjälpa till". ;)

För fler alster skapade i mörker - klicka här och här.

Icke-scrapmaterial: Vanligt papper, häftklammer och fröpåse

No comments: