21 May 2008

Efterlysning: Detaljer som överraskar

Idag damp det ner ett nytt designpaket i min brevlåda. Å ojojoj ojojoj ojojoj. Jag säger bara ojojoj. Vilken glad överraskning. Kitet är så mycket underbarare än vad det någonsin kan bli på bild Jag ska ändå fota sen och lägga in , men vissa saker gör sig helt enkelt bättre i verkligheten. Tex de metallicpapper som ingår i lilla majpaketet från Jommas. De måste upplevas på riktigt. Sedan har vi de där sakerna som jag tänkt på så länge att det borde väl inte vara så svårt att hitta egentligen. Pile of papers kallas de. I det här kitet ingick fem slumpmässiga såna från en större pile. Jag saknar ord för att beskriva de här finurliga och även nostalgiska sakerna som kom med mitt kit. Det är verkligen detaljer som överraskar och förhoppningsvis även förhöjer.

Relaterat till detta kommer en fundering som jag haft ett bra tag nu. Hur fungerar det här med inspiration? En sak som kan inspirera är att bläddra igenom en scraptidning. Jag har ingen prenumeration idag, men jag skulle mer än gärna påbörja någon. Jag gillar helt enkelt att bläddra i ett analogt format och mötas av än den ena och än den andra underbart finurliga skapelsen. Men vilken tidning ska då väljas?

Jag har kommit fram till valet av tidning beror på vad som eftersöks. Personligen letar jag efter detaljer som överraskar. Då fungerar det inte att glo på saker som du faktiskt kan hitta i princip vilket onlinegalleri som helst. Det fungerar inte heller att jag kikar på alster som har färdiga dekorationer som är ditsatta. Istället krävs det det där lilla extra som ger mig indikationer om vad jag kan använda samt hur. Å det kan handla om vad som helst som är gjort med hjälp av vilket material som helst. Vissa saker kräver mer instruktioner steg för steg för att jag ska greppa hur jag ska gå tillväga och använda dem, medan det i andra fall handlar om att jag genom att jag kan kika på en samling av olika tillämpningar av ett och samma material/teknik får en "bra" överblick över potentialen i det hela. Detta sätt att söka inspiration passar såklart inte alla, men för mig är det exakt så jag tänker när jag ser ett alster - oavsett om det är på riktigt, i ett digitalt format i ett galleri eller i ett analogt format i en scraptidning.

Så nu till min undran till er som läser här. Har du några stalltips vad gäller tidning som inpirerar ut i fingerspetsarna? Å... sitter du möjligtvis på någon länk till någon scrappare, någon blog, någon hemsida eller något galleri som innehåller detaljer som överraskar? Kluttra gärna ner en kommentar till detta inlägg och dela med dig. Jag har rätt många såna länkar här till höger som jag lagt in för att jag själv inte ska "supa bort" dem samtidigt som andra kan ha glädje och förhoppningsvis även nytta av dem.

2 comments:

uniquelyme said...

Är också nyfiken ;D Har Scrapbook etc men är som du efter det där extra.

Anonymous said...

Det enda jag kan säga vad gller tidningar är att du kan hålla dig borta från den svenska. Den är riktigt...tråkig och utan variation!

kolla med Karin (http://www.kreativ365.se/) om inte hon har några bra tips. Hon brukar alltid överraska mig, men jag är kankse lättare överraskad än du :D Du är ju lite mer freestylare liksom!

Hoppas du hittar något bra!

*kram*