01 September 2010

Doppa tårna

Som inspiration till den pågående sommaranknutna tävlingen i Creativicas blogg gjorde jag en layout där jag skapade om ett härligt sommarminne. Det handlar om känslan av att doppa tårna i vattnet. Det är något år sedan som fotot togs, men att se det och att ha gjort en layout om det hela ger mig en glädjekänsla som gör att jag kan förnimma än idag hur det kändes just den dagen, just den sommaren – och varje sommar…


För den här layouten utgick jag från fotot och började leta reda på mönsterpapper som passade in. Det blev en hel del. :) Jag har siktat på att bygga vidare på fotots motiv på flera ställen – bland annat den gröna skogen som förlängs med Maja Designs Sommartider – ”Lunch i det gröna” (se den översta i nästnästa bild här nedan) och det gröna zigzagbandet och vattnet som förlängs av Maja Designs Sommartider – ”Kvällsdopp”. När jag var klar med mönsterpappren och hur de kunde läggas upp valde jag en matchande orange bakgrund som jag slarvigt gick över med vit akrylfärg på skumpensel. Sedan monterade jag på mönsterpappren och började lägga till dekorationer.

Återigen valde jag att klippa ut detaljer från Maja Designs Sommartider – ”Sol och Bad” för att montera ihop i ett kluster tillsammans med några övriga dekorationer. Denna gång valde jag att förstärka detaljer som parasollen och ränderna på badbrallorna med ett lager 3D-lack. Bland de övriga dekorationerna märks en filtfjäril i matchande turkos färg, en rund brad, en mindre pappersblomma som fått en omgång med såväl vit akrylfärg som utsmetad Pearl Maker i silverfärg innan ett vitt hjärta (från hjärtband) placerades som blomcentrum. På blomman sitter sedan några duttar 3D-lack och några duttar Pearl Maker i färgen pastellmint. Jag gillar själv hur det orangefärgade zigzagbandet ger en stomme eller bas för detta dekorationskluster. Det är inget som jag egentligen planerade utan det bara blev så under skapandeprocessen. :)


Som rubrik kombineras bokstavsstickers från Basic Grey – Origins med små bokstavstickers från AdornIT. Båda är täckta med 3D-lack. Runt rubriken, runt den nedre vita stora blomman (och på två ställen till) sitter slumpmässigt utplacerade duttar med såväl 3D-lack som Pearl Maker. Jag har visst fastnat för att dutta omkring på sista tiden, men jag gillar det busiga utseendet det ger samtidigt som det också hjälper till att leda ögat över layouten.

Den nedersta bilden visar att jag täckte de runda bradsen som används på layouten med 3D-lack. Samma bild visar också rätt bra hur välmatchade pappren i Maja Designs Sommartider är. Det är – som det brukar sägas – så att de scrappar sig själv. :)


Materiallista och all tävlingsinformation finns här.

29 August 2010

On my mind... and in my dreams

Igår publicerade Skrotboken ett inlägg som inspirerats av Martin Luther Kings välkända tal "I have a dream" och vi använde alla formen av en pratbubbla på något sätt.

Pratbubblor kommer i flera former i samband med fotoalbum och scrap. Flera med mig minns säkerligen klisterarken med såväl prat- som tankebubblor från 1980- eller om det var 1990-talet. Jag minns dem och jag minns också att jag gjorde mina egna varianter och satte in med mina foton...

Nu var det dags att återuppliva det hela. Min tolkning har egengjorda pratbubblor och handlar om vad som finns i mina tankar och därmed även i mina drömmar. I alla fall de jag kommer ihåg. :)


Till denna layout bestämde jag mig för att endast använda spillbitar. Jag rotade och rotade och hittade igen såväl detaljer som text från olika mönsterpapper för att sätta i de egenformade tankebubblorna.


Tankebubblorna har ett intressant ojämnt mönster på grund av att jag använde samma papper som jag använt som underlag när jag distressat något helt annat till något helt annat alster.


Till det la jag till flera små och något större spillbitar här och där över nästan hela ytan. Rätt typiskt mig när jag kommer igång. :)


Dock fick jag frångå spillbitstanken för det sista jag la till var ordet "mind" i form av härliga bokstavsstickers.

Fler alster där formen av tankebubblor förekommer och såväl information och kuriosa kring Martin Luther Kings tal finns här.

Icke-scrapmaterial: Vitt papper av olika slag, en snutt från remsan som anger tillverkare för mönstrat scrappapper, två nedladdade bilder och en svart penna.

Tillägg: Roade mig med att försöka - läs försöka - räkna hur många olika mönsterpapper som är med på denna layout. Jag får det till


21

Undra om det inte är rekord även för mig... ;)

28 August 2010

Stämpla med wellpapp eller bubbelplast

Denna tutorial är gjort för Creativicas blogg. Det återges i sin helhet även här.

Det finns flera stämplar som ger ett mönster av något slag. De är roliga att använda för att få intressanta detaljer på sina alster. Samtidigt finns det också saker som vi alla troligen har lättillgängligt som vi kan använda för att skapa intressanta mönster. Du kanske har stämplar oregelbundna prickar med hjälp av bubbelplast och akrylfärg. Du kanske också har sett eller till och med provat att stämpla med wellpapp och akrylfärg.

Det är inte alls svårt att skapa dessa mönster och i det här inlägget visas hur det går till steg för steg. För fotona används wellpapp, men stegen är samma för att stämpla med bubbelplast. I texten varvas råd och tips för att stämpla med såväl wellpapp som bubbelplast.

Du behöver

En bit wellpapp eller bubbelplast
Akrylfärg av valfri färg och i valfritt märke
Skumpensel eller motsvarande

Måla över wellpappen eller bubbelplasten med hjälp av en skumpensel. Speciellt bra för detta ändamål är så kallade dabbers. De kommer med en skumtopp och fungerar därför på samma sätt som en skumpensel.

Jag tycker personligen att skumpensel eller dabbers ger bäst spridning av färgen och den coolaste stämpeleffekten. Om du vill kan du dock även prova att sprida ut färgen med en pensel eller något annat.


Ett praktiskt tips är att du trycker ut och fördelar färgen på skumpenseln innan du målar. Annars finns det en risk att det är en stor mängd färg som överförs till wellpappen eller bubbelplasten och när du sedan stämplar kommer inte mönstret att framträda lika bra.


Notera även att hela ytan inte behöver täckas av färg. Det ger ett intressantare resultat om du lämnar vissa delar omålade och målar med ojämna kanter. För exempel, se bilden ovan.

När du har målat klart din "stämpel" av wellpapp eller bubbelplast lägger du den rakt ned där du vill stämpla mönstret. Låt inte "stämpeln" glida omkring eftersom färgen då smetas ut. Håll fast med en hand och tryck försiktigt över hela ytan med den andra handen för att vara säker på att du får med hela mönstret.


Lyft därefter försiktigt din "stämpel" rakt upp från ytan. Detta görs återigen för att undvika att färgen smetas ut. Resultatet bör se ut ungefär som i bilden som följer.


Här kan vi, om vi vill, passa på att stämpla samma mönster en gång till utan att tillföra ny färg. För nästa stämpling överförs mindre färg och därmed framhävs det stämplade mönstret. Jag rekommenderar dock att du endast stämplar en extra gång innan mer färg tillförs. Annars är risken att det är alldeles för lite färg kvar på wellpappen för att något som helst mönster ska framträda. För bubbelplast kan det fungera att stämpla mer än en extra gång. Du får helt enkelt prova dig fram på skräppapper för att se och lära känna hur just du stämplar med wellpapp respektive bubbelplast

Vanligen torkar färgen på en gång, men ibland kan det vara delar av det stämplade mönstret som har ett något tjockare lager med färg. För att vara på den säkra sidan bör du lägga det hela åt sidan för att torka en liten stund.

Som vi alla säkerligen redan vet behöver vi inte vänta länge. Akrylfärg torkar relativt fort och du kan fortsätta att göra klart ditt alster.

Två exempel på alster där jag stämplat med akrylfärg följer.


Här har jag stämplat med svart akrylfärg mot en gul bakgrund på en layout. I det här fallet stämplade jag när allt annat var monterat och klart. Den som är uppmärksam noterar att jag fyllt i en en del av det kolsvarta stämplade mönstret med svart stickles. En rolig detalj som kanske inte syns vid en första anblick, men som finns där.


För detta kort stämplade jag bakgrunden eller kortstommen först av allt. Jag gillar akrylfärg i det här sammanhanget eftersom den i regel är en heltäckande färg. Det innebär att du kan stämpla med i princip vilken färg som helst mot vilken färg som helst på underlaget eller bakgrunden. Se till exempel hur bra den gula färgen framträder mot den svarta bakgrunden för ovanstående kort.

Lycka till med att använda enkla metoder för att skapa intressanta mönster på eller för dina alster.

Icke-scrapmaterial: Wellpapp (eller bubbelplast)

26 August 2010

Nu är det nära…

Uddevalla Scrapmaraton 2010


Lördag 28 augusti kl. 11-18

ÅTTA butiker att handla från!

Annette Philip Design, CountryScrap, Creativica, Do & ReDO,
Mimas Scrapbooking, PysselAkuten TingTura Design, Vilda Stamps.

PÅ ETT OCH SAMMA STÄLLE!!!

Tänk på att ta med kontanter; alla butiker har inte kortterminaler och det har heller inte entrén och vår cafeteria med hembakat, kaffe/te/läsk.

Bjud in alla vänner och bekanta du kommer på; entrén kostar bara 25:-/person!!!

(Avgift från 12 år, yngre gratis, endast i vuxens sällskap).

På gång på stan är också Barnens Loppis kl. 10-15 (Torget – Kungsgatan) samt Närproducerad Marknad kl. 10-15 vid affärshuset Gallionen).

Kolla in mässans egen sida för parkeringstips, mm.
http://scrapmaraton.wordpress.com

Vi kommer inte att kunna ta med hela butiken till mässan; vi koncentrerar oss på papper, stämplar, canvas och band + lite verktyg och dekorationer i mån av plats…

På grund av mässan är butiken i Uddevalla stängd 27-28 augusti. Webb-order packas igen med start tisdag 31 augusti.

Höstens kurser hos Creativica

Du har väl inte missat att Creativicas kursprogram för hösten finns ute; du hittar det på hemsidan under ”kurser” – www.creativica.se

25 August 2010

Gör egna grungeinfluerade papperskanter

Flera mönsterpapper kommer med grungeinfluerade vita ramar eller kanter runt om. Ett exempel är...

... ett orört hörn av Maja Designs serie Sommartider - Strandmode

Det går bra att använda som det är, men ibland delar vi pappren och får ett hörn som inte har likadana kanter utan är…

... ett kapat hörn av Maja Designs serie Sommartider – Strandmode

När vi kapar papper med sådana här ramar och använder delar eller spillbitar förlorar vi delar av den fina vita grungeinfluerade kanten.

Kan vi lösa det? Ja, det kan vi. Jag har klurat lite på det hela och kommit fram till en lösning som är ok.

Börja med att rugga upp alla papperskanter med en Edge Scraper eller motsvarande. Måla sedan med vit akrylfärg längs med alla papperskanter på den bit du tänker använda dig av. Måla såväl de kanter som inte har någon ram som de kanter som redan har en ram. Vi målar alla papperskanter för att kamouflera och få en enhetlig helhet.

Måla alla papperskanter med vit akrylfärg

Använd vit (kritvit) akrylfärg och var inte så noga med hur du målar. Poängen är att lägga på vit färg utan att täcka hela området. Använd gärna en skumpensel. Annars går det också bra att använda fingret. Med några försök kommer du att få till en ram som delvis är utsmetad och delvis har helvita inslag (se bilderna nedan).

När färgen torkat plockar vi fram en skalpell eller motsvarande. Försiktigt drar vi här och där en bit in från papperkanten för att skapa rispor i pappret.

Tänk på att hålla skalpellen rakt mot pappret och att inte använda ett för hårt tryck. Rispa hellre fler gånger på samma ställe än att du ruggar eller sliter upp hela pappret. Använd gärna fingrarna för att platta ut din rispa och eventuella skarpa kanter som kan uppstå.

Använd en skalpell för att göra rispor i pappret längs med kanterna

Genom att rispa pappret på det här viset blottas den vita papperskärnan och resultatet är att vi får ett utseende som ligger mycket nära hur den grungeinfluerade ramen ser ut på de övriga papperskanterna.

Färdigt resultat med en rispad sida och en sida som kom som den är + akrylfärg

Hur mycket och var du vill rispa för att skapa egna vita grungeinfluerade ränder avgör du själv. Ett tips är dock att du nöjer dig med lite och hellre kan fylla på med fler rispor än att göra långa rispor på en gång. När du är nöjd med rispningen kan pappersbiten användas som en "komplett" pappersbit på valfritt alster. Mitt färdiga resultat ser ut så här

Klicka på bilden för att läsa om layouten och se bilder på detaljer

Självklart passar detta tips också för att skapa vita grungeinfluerade ramar på i princip vilket mönsterpapper som helst. Pappret du använder bör vara någorlunda tjockt och ha en vit papperskärna. Är du osäker på om det fungerar med just det papper du har framför dig? Prova att rispa på en liten spillbit innan du ger dig på den papperbit du vill använda dig av.

Originalinlägget finns här.

23 August 2010

Stjäl en tavla och "Be free"....

Helgen som var bjöd på såväl marknad som dragracing. Härligt! Slitsamt, men härligt! Å idag har skolan börjat. Tänka sig att liten man är så stor...

Annars bjöd helgen också på datum för två stora kända tavelstölder. Det tog Skrotboken fasta på och vi ägnade oss åt egen tavelstöld. Hur? Tja, vi inspirerades av valfritt konstverk som är en tavla för att skapa något eget... unikt. ;)

Jag själv valde en tavla från en konstgren som alla som skapar garanterat använder i någon form i varenda alster vi gör. Jag talar såklart om abstrakt konst. Den kommer i enklare och mer avancerade varianter. Flera av dessa konstverk får i alla fall mig att tänka på en grafisk stil och gärna även stilrena alster överlag.

Jag valde en tavla som många säkerligen inte anser vara en tavla. Men det är det. Abstrakt konst i sitt esse. :) Först tavlan som inspirerade mig...


Bild som i sig själv är public domain

Jag har sedan barnsben haft en viss förkärlek för abstrakt konst av olika slag. Abstrakt konst definieras vanligen som konst som inte imiterar eller direkt skildrar den yttre verkligheten. Men... allt har väl en verklig förebild? Hur som helst har jag valt att inspireras av "Svart fyrkant" av Kazimir Malevitj. Det är olja på duk från 1913 som inspirerade mig till att skapa en egen tavla...


Det är uppenbart hur jag inspirerats av konstverket ifråga. Färger och form. Fast jag har lagt till en extra ruta som sitter på 3D-kuddar i mitten.

Färgerna spelar en viktig roll för min tavla. Det är helt enkelt en påminnelse om att livet aldrig är svart eller vitt. Istället blir det exakt vad man gör det till och ja... det är bäst att göra det på ett vis som man själv kan leva med. ;)

Efter att jag haft äran att skriva inlägget med alla tavelstölder och såg mitt eget val ställde jag mig två frågor
1) Finns något som vi inte kan inspireras av.
Svar: Nej.

2) Kan vi någonsin säga att inget eller ingenting har inspirerat oss?
Svar: Troligen inte.
Samtidigt är det inte alltid som vi vet vad vi inspirerats av. Då bör vi komma ihåg något, nämligen att det är ytterst sällan vi är först med att göra en sak. Tänkvärt. Inte sant?

Fler alster som ägnat sig åt "tavelstöld" finns här. :)

Icke-scrapmaterial: Vitt papper och vaxkritor

20 August 2010

På festival

Sommar är festivaltid och det blir att vi besöker åtminstone någon per år numera. Dock har jag varit allt annat än flitig på att scrappat dessa tillfällen. Nu hittade jag dock igen det här härliga fotot och kände att ja, svart och gult. Det är alltid rätt. Det ska bara scrappas!

Om du någonsin har varit på festival vet du att man ibland kan somna exakt där man är. Det är helt enkelt glatt, intensivt, skitigt, underbart, slitsamt och hur roligt som helst med festivaler. Alla dessa ingredienser finns med i layouten


Den gula och den svarta färgen var alltså given utifrån fotot. Sen då? Tja. Jag började med att lägga dit det svarta prickiga pappret från Maja Design bakom fotot. Sedan såg jag att det gröna pappret från Maja Design fick agera förlängning av gräsmattan från fotot. Det gröna pappret rev jag i överkant för att få ett ojämnt gräsmattebetonat intryck.

Alla papperskanter är uppruggade med Edge Scraper och har fått sig en omgång med distress i färgen Black Sooth. Samma färg har använts här och där på det gula bakgrundspappret för att ja, det är vanligen skitigt på festival. ;)

Rubriken är skriven med bokstavsstickers i två varianter. De gröna bokstäverna från Basic Grey har fått dels fått inramning med hjälp av en vit penna och dels glitter i form av gul stickles som jag smetade ut över varje bokstav. Vanligen finns inte å, ä eller ö med bland alla ark med bokstäver, men det går att ordna på ett enkelt sätt. Med hjälv av en vit penna ritar du helt enkelt dit en liten prick över a för att få ett å och så vidare. I det här fallet ritade jag även en slarvig vit ram på varje svart bokstav för att få dem att lyfta från bakgrunden och även matcha den vita ramen på de gröna bokstäverna.


Självklart måste jag bara använda den stora härligt gula blomman, men jag kunde inte låta den vara som den var. Först har jag färgat in hela blomman med gul chalk för att sedan dra med grön chalk runt kanten på varje blomblad och lite över hela blomman. Sedan monterade jag blomman på plats och satte dit blomcentrum i form av två cirklar – eller en cirkel och en oval. Avslutningsvis duttade jag dit en liten grön prick med Pearl Maker och la på gul stickles på alla blomblad. Från blomman löper en bladranka och även den har fått gul stickles efter montering.

Du kanske har tänkt på att mönsterpappren från Maja Design, liksom flera andra mönsterpapper, har ett vitt mönster längs med kanterna. När man sedan använder en bit av ett sådan mönsterpapper har inte alla sidorna samma vita härliga mönster. Hur gör man då? Jo… man lägger dit det själv så gott man kan. Framöver kommer jag att presentera hur jag resonerar och gör så håll utkik efter uppdateringar.


De här två sista bilderna visar ytterligare två saker som kommer att visas längre fram i bloggen. Det översta är en härlig detalj som jag själv ofta glömmer bort att använda mig av. Hittade i alla fall en layout som har mer än två år på nacken där jag faktiskt stämplade med wellpapp. Tänk att det är samma karl på fotot. Undra om det ligger undermedvetet i mig att bara stämpla med wellpapp när det gäller han? :)

Sedan har vi den här layouten då. Här kom jag ihåg eftersom jag ville ha mer svart på bakgrunden. Jag stämplade helt enkelt med wellpapp och det ojämna resultatet är perfekt för att matcha den svarta färgen som jag smetat ut på samma bakgrund…

Den nedre bilden visar något som var bland det första jag tänkte på att göra när jag såg stämpeln med ränder från October Stamps. Sådana mönsterstämplar är utmärkta att använda för så kallad resist embossing. Här valde jag grönt och gult och la sedan på en svart kant med distress Black Sooth runt kanten. En rolig detalj som ser ut att löpa över hela sidans bredd, men som i själva verket har jag klippt isär det färdigstämplade motivet i två delar och monterat på varsin sida om det svarta mönsterpappret. Ett bra tips om du har för korta bitar för att få pappret att räcka så långt du vill ha det.

Båda dessa tekniker med tips och tricks kommer att publiceras i Creativicas blogg inom en snar framtid.



Materiallista finns här.

Missa inte tävling med fokus på sommarminnen och Maja Designs sommartider. All Klicka här för mer information.

Icke-scrapmaterial: Wellpapp för att stämpla med

18 August 2010

Det bär frukt...

För några kvällar sedan fick vi hitta på något så att liten man skulle få röra på sig den dagen. Han var trots allt hemma och var inte helt kry, men började piggna till och blev rastlös. Ni vet den där överskottsenergin som barn får när de inte springer omkring hela dagarna och leker. Vi tog en sväng i skogen för att titta efter svamp. Och... vi hittade! Gula lyste de där som solen. Inte överdrivet många, men några på den korta svängen är ett bra resultat. Det verkar överlag vara ett fruktbart år för svamp i år.

Fruktbarhet är temat för detta kort med den passande stämpeln "Mother" från Forma Hantverk samt spillbitar från Maja Designs serie "Sommartider". Vi börjar gå mot skördetider och fruktbarhet är en förutsättning för en god skörd. Kortet passar för att önska en god skörd eller kanske bjuda in till skördefest. Samtidigt förekommer fruktbarhet också i en rad andra sammanhang. Vi har fruktbara relationer (såväl platoniska som andra) och ett sådant här kort kan gärna skickas till en nära vän för att tacka för god vänskap eller tacka för något som personen gett dig (såväl bokstavligt som mer symboliskt). Det fungerar också för att önska lycka till med något som någon ska företa sig och som denna person hoppas ska ge resultat på något sätt eller för att gratulera någon som vunnit något.


För det här kortet började jag med att färglägga stämpelmotivet. En sådan här stämpel har många detaljer och den kan därför te sig svår att färglägga. Enklast är att börja någonstans med en mindre detalj och sedan rullar det på genom att de olika detaljerna och delarna blir tydligare för var sak som färgläggs och samtidigt ser du möjligheterna för att förändra motivet något (och det har jag gjort här ovan, men jag tänker inte tala om var och hur... :) )

Jag valde som sagt att färglägga motivet, men annars är det en perfekt stämpel för att använda på till exempel en så kallad distressruta eller motsvarande.

Börja med de små detaljerna och gå vidare tills hela ytan är färglagd

Åter till färgläggningen . Den är färgstark och går i olika toner eller nyanser av varje färg (se bilden ovan). Jag gillar det här sättet att färglägga på eftersom det ger liv till motivet. Speciellt bra passar det för till exempel solen som här går i gult, orange och rött (se bilden nedan). För extra effekt la jag på 3D-lack på sina ställen på solen.

Flera färger används till ansiktet (se bilden nedan) och här är det viktigt att använda en riktigt smal stompf och att inte dra ut färgerna in i varandra. Snarare handlar det om att gnugga lätt över - i det här fallet - ögonen och munnen utan att dra ut färgen i övriga delar av ansiktet. Efter det går det bra att gnugga över hela ansiktet för att få ut ansiktsfärgerna överallt och även få med de rosiga kinderna. :)

På bilden nedan syns också att jag drog med grön penna längs blomman som hon håller i handen och med en brun penna längs "kvistarna" som sticker upp. Här är jag inte noga med att det ska vara perfekt utan det är viktigare att få in respektive färg innan färgen på bakgrunden läggs till. Gnugga ut färgerna på samma sätt som för ansiktet genom att börja med detaljerna utan att dra ut färgen över resten av ytan. När allt är färglagt kommer det att synas att blomman och kvistarna har en egen färg (se bilden nedan).


Färglägg för att få ett trä(d)mönster

Nästa detalj i färgläggningen är trädet (se bilden nedan). Det är så här som jag vanligen färglägger ett träd eller trä, det vill säga med ådring.

Ådringen åstadkommer jag genom att blanda olika bruna nyanser som jag sedan, med hjälp av stompf, gnuggar ut över hela trädytan. Sedan tar jag en vit penna och ritar ett ådrigt mönster över trädytan. Efter det byter jag till en brun och/eller svart penna och drar linjer längs med de tidigare vita linjerna. Eventuellt lägger jag till några små ytterligare detaljer med vit penna, men annars får det vara som det är.


Gör ett kort av det färglagda motivet

Med ett färglagt motiv är det dags att göra ett kort av det hela. Jag valde en svart kortstomme och flyttade runt spillbitar från Maja Designs serie "Sommartider". Valet föll på svart-vitt och gul-orange. Det senare valet baseras på att jag ville förstärka detaljerna i solen och samtidigt matcha färgen på klänningen. Alla papper har uppruggade kanter med svagt målade vita kanter.

På vägen följde en gul stor blomma med. Jag gillade dock inte att den var helt gul varför jag dels målade slarvigt med akrylfärg i dess mitt och sedan satte jag mig för att dutta prickar i orange över hela blomman (se bilden nedan).

Stämpla en intressant bakgrund med wellpapp

Sedan... för att hela kortet inte skulle bli alltför mörkt och dystert stämplade jag på den svarta bakgrunden med ett enkelt redskap som de flesta nog har tillgång till - wellpapp.

Jag tog en bit wellpapp, la på gul färg och tryckte det hela mot den tomma kortbasen (se bilden nedan). Jag gillar hur det blir med icke-perfekta ränder som lättar upp och gör att färgerna går mer ihop med varandra. Ett bra tips när du känner att du vill ha något mer utan att det ska vara för stort och klumpigt. :)

I det här fallet valde jag även att använda wellpappen som jag stämplat med. Jag målade på den med orange utan att täcka allt. På sina ställen drog jag helt enkelt ut den orange färgen och fick den därmed mer genomskinlig så att både den gula färgen och wellpappens naturliga färg framträder.

Lägg till några extra detaljer

Jag skapar i regel genom att jag bygger vidare på färger och låter dem komma igen. Det här kortet är inget undantag. Dock är det många färger på kortet så några får stå tillbaka.

De centrala färgerna för detta kort är svart, vitt, gult och orange. Det är starka färger och kontraster som verkligen syns. Samtidigt syns även de övriga färgerna i motivet. Och de framträder än bättre genom att jag lagt till ett fåtal detaljer. Den lila färgen i klänningen går igen i form av två små runda brads i en starkt lila färg och en lila spets längs med den nedre kanten på kortet. Den blå färgen från himlen kommer igen i en rund brads i blått (se bilden nedan).


Prova dig fram för att hitta rätt färgkombinationer

Här borde jag egentligen ha en bild på hur det ser ut utan dessa lila och blå detaljer samt hur det skulle ha ett ut om jag istället valt gult och orange även för bradsen och spetsen. Men... du kan alltid prova själv att byta färg på detaljer och se hur helheten nästan helt byter skepnad. Samtidigt rekommenderar jag att du provar att byta färg på bakgrunden innan du tar ett slutgiltigt beslut. Det kan resultera i, för ögat, härliga och delvis djärva eller - kanske framförallt - vackra och väl matchade färgkombinationer.

Avsluta kortet genom att lägga till en hälsning

När alla färger och detaljer är klara och gärna även monterade är det dags för en hälsning. Här brottades jag länge och väl med texter som skulle passa. Jag resonerade tillsammans med min större man och vi spånade fritt kring att stämpeln är en symbol för fruktbarhet. Till slut kom jag fram till att den korta texten "Det bär frukt..." var bäst. Den medger att korthälsningen fortsätter på insidan av kortet och det går att välja vilken väg hälsningen ska gå.

Själva texten skrev jag med hjälp av små bokstavsstickers som jag satte på en ljus spillbit av Maja Designs serie "Sommartider" (se bilden nedan). Denna spillbit har informationsremsan med tillverkare på baksidan av sig. Jag tänkte på att använda den till just detta ändåmål, det vill säga att skriva en text eller hälsning på, och därför klippte jag loss den när jag använde den andra sidan av pappret för ett annat kort. För hand ritade jag dit en liten pil framför hälsningen och med det är kortet klart.



Materiallista här.

Icke-scrapmaterial: Wellpapp för att stämpla med och som dekoration

17 August 2010

Ett magiskt ögonblick

Igår var ett viktigt datum för fingeravtrycken i den svenska kriminalhistorien och det uppmärksammade Skrotboken genom att använda fingerfärg för att skapa.

Fingerfärg ja. Det är en kladdig, härlig och framförallt ätbar färg som är anpassad för att måla med händerna eller fingrarna. Praktiskt för små konstnärer, men det passar oavsett ålder. Färdiga verk som målats med fingerfärg kallas fingermålningar.

Färgen finns att köpa färdig, men annars är den enkel att blanda till själv. I ett eget inlägg ges recept på några olika varianter av fingerfärg.

Jag har själv använt fingerfärg förut på mina alster. Bland det roligaste att göra med fingerfärg är att låta min son måla hela papper som jag sedan kan använda som bakgrunder eller mönsterpapper på mina alster. Det är mönster, färg och form överallt i en härlig blandning.

Dock verkar det inte vara alltför vanligt att vi använder fingerfärg i scrapsammanhang. Så med anledning av den högsta domstolen idag, den 16e augusti, år 1912 fastställde en dom där fingeravtryck ingick i bevisningen kände vi att det passade perfekt med en utmaning i att använda just fingerfärg på våra alster.

Jag använde mig av en gammal teckning som min son målat för flera år sedan och skapade om ett magiskt ögonblick.


Jag letade egentligen efter en teckning där min son målat hela ytan, men fastnade istället för denna där stora delar av ytan fortfarande är vit.


Ett kort utskrivet på papper och färglagt kombinerat med några bitar färgmatchade mönsterpapper, egenutskrivna ord, handskriven journaling och i stort sett endast röda dekorationer ger temat "ett magiskt ögonblick".


Det är vanligen så att mannen på bilden virvlar omkring hela tiden precis som färgen som han målat på pappret. På fotot står han still och poserar på en dansbana där folk vanligen virvlar omkring. För mig är det ett magiskt ögonblick. :)

Vad använder du själv fingerfärg till? Har du provat? Om inte är det dags.

Jag gillar verkligen fingerfärg. Framförallt för att den går att tvätta bort. :) Sedan är den vanligen färgstark och delvis transparent. Men ha tålamod. Det kan ta tid för färgen att torka och sedan kan det även vara en god idé att försegla den färdiga målningen med lämpligt medium.

För fler färgstarka alster med fingerfärg - se här. I samma inlägg kan du också läsa mer om fingeravtryckens historia och hur de till slut kom att användas av den svenska polisen.

Fler alster av mig (och min son samt hans kompisar) - se här och här.
Icke-scrapmaterial: Vitt papper, fingerfärg, gilttersticker, egentillverkade ordlappar och rutigt tygband.

Recept på fingerfärg

Här följer hela fem olika recept på fingerfärg som du kan blanda själv. Prova och lek loss. Måla såväl tillsammans med eventuella yngre förmågor som på egen hand. :)

För alla recept gäller att du kan färgsätta med naturliga ingredienser som exempelvis kakao, gurkmeja, rödbetsjuice eller morotsjuice.

Fingerfärg - Recept 1 - för de allra minsta
filmjölk
karamellfärg/hushållsfärg


Blanda filmjölk och karamellfärg till önskad färg eller färger. Häll upp på ett fat och måla på tjockt papper. Om du önskar bevara konstverken bör du lacka dem med lämpligt medium. Annars surnar filmjölken och det hela kan börja lukta...

Fingerfärg - recept 2
5 dl vatten
2½ msk potatismjöl eller stärkelse
karamellfärg/hushållsfärg, naturliga färgingredienser (se ovan) eller pulverfärg


Blanda kallt vatten med potatismjöl/stärkelse och låt koka upp under omrörning. Låt svalna och tillsätt sedan färg. Använd karamellfärg/hushållsfärg, naturliga färgingredienser eller - om det inte är små barn som ska måla - pulverfärg. Rör gärna ut färgen i lite varmt vatten och blanda sedan i smeten. Om smeten blir för tjock, blanda i mer vatten. Måla på tjockt papper och lacka gärna de färdiga konstverken med lämpligt medium för att bevara dem.

Fingerfärg - Recept 3
3 dl vatten
3 msk vetemjöl
1 tsk salt
karamellfärg/hushållsfärg, naturliga färgingredienser (se ovan) eller pulverfärg


Blanda kallt vatten med vetemjöl och salt. Koka upp under omrörning. Låt svalna och färgsätt med karamellfärg/hushållsfärg, naturliga färgingredienser eller - om det inte är små barn som ska måla - pulverfärg. Måla på tjockt papper och lacka med lämpligt medium för att bevara slutresultatet.

Fingerfärg - Recept 4
4 dl vatten
2 dl talk
2 dl tvålflingor
2 dl potatismjöl
karamellfärg/hushållsfärg, naturliga färgingredienser (se ovan) eller giftfri pulverfärg


Blanda vatten, talk, tvålflingor och potatismjöl. Låt blandningen sjuda under noggrann omrörning. Ta av från plattan och låt svalna. Tillsätt färg.

Fingerfärg - Recept 5 - för större barn
1 msk tapetklisterpulver
½ l vatten
karamellfärg/hushållsfärg, naturliga färgingredienser (se ovan) eller färgpigment


Vispa tapetklisterpulvret med vatten för en tjock blandning. Låt stå cirka 5 minuter (läs på förpackningen). Tillsätt färg och rör om. Denna färg kan förvaras i burk med lock i kylskåp.

För alster med fingerfärg, se här, här, här och här.