08 March 2011

Steampunk

Jag har – som någon kanske lagt märke till – fått en fix idé att skapa ett alster i olika så kallade scrapbookingstilar för Creativica. I fredags kikade jag på en relativt ny – åtminstone i scrapsammanhang – företeelse: Steampunk.

Steampunk har under de senaste månaderna dykt upp inom scrappingen. Det finns en del specifika scrapprodukter på marknaden som är avsedda för eller som helt enkelt passar för att skapa alster i Steampunkanda. Sedan finns det så mycket mer…

Som i stort sett alla andra scrapbookingstilar är den hämtad från ett helt annat sammanhang. Steampunk avser såväl en specifik del av science fiction som det mode i fråga om kläder och sånt för anhängare av denna subkultur. Steampunk slog igenom stort i slutet av 1980-talet/början av 1990-talet.

Självklart finns det specifika karakteristika för Steampunk, det vill säga saker som vanligen är med och som bör vara med för att det ska vara Steampunk. Viktigast är nog ”steam” eller ångan. Det handlar om en värld där allt drivs med ångmaskiner av alla de slag. Kontexten är ursprungligen en viktoriansk tid i Storbrittanien, men det kan även vara andra tider och miljöer. Andra viktiga inslag är såväl science fiction i sig som fantasy. Det kan alltså handla om framtidsvisioner kring hur världens skulle se ut om allt var ångdrivet samtidigt som modet, kulturen, arkitekturen och liknande var viktoriansk. Oftast används synliga mekaniska delar som kugghjul och viktiga material är till exempel mässing, trä och läder.

Det går att skriva mer om Steampunk, men jag nöjer mig med denna korta introduktion och går istället över till alster. I detta inlägg finns sneakpeaks och lite mer text om Steampunk samt hur jag kommit fram till vad som är karakteristiskt för Steampunk. Mina två första Steampunkalster - två layouter - finns här och här (kommande inlägg - uppdaterar med länk när det är publicerat).

No comments: