17 March 2011

Let your dreams have...

Jag gillar att prova på och leka med olika tekniker, men det är inte alltid jag tar mig tiden att göra det. För tillfället är jag inne på att leka med det mesta jag kommer på och över.

För dagens inlägg hos Skrotboken har jag lekt. Det hela handlar om gummiband. Den 17e mars år 1845 tog den brittiske uppfinnaren Stephen Perry patent på gummibandet. Gummiband eller, som de ibland kallas, gummisnoddar är kort sagt elastiska - vanligen - runda band av gummi. Några gummiband är klädda av såväl praktiska som estetiska skäl. Hårsnoddar och resårer i såväl mjukisbyxor som strumpor är två exempel.

Vanligen används gummiband för att hålla ihop, samman eller fast något. Det kan vara allt från alla hålla byxor och strumpor uppe som att hålla ihop buntar eller rullar av papper. Gummiband används i många olika sammanhang och de kan användas till än mer. Ett exempel visar jag här nedan där jag använt gummiband på en roller för att skapa grunden till en tavla.


Jag rollade ut ett mönster i två färger med hjälp av gummiband på roller och färgade sedan in pappret med matchande färger. Min tavelbas var därmed klar.


Jag dekorerade med stämplar som stämplats dels direkt på basen och dels på annat papper innan de endera monterats direkt på basen eller med 3D-kuddar. Avslutningsvis är det en stor rund brad och några tags som hänger i en brads med ett snöre (floss).

Framöver kommer en tutorial om att göra mönster med gummiband och roller. Jag uppdaterar detta inlägg med länk när det är aktuellt.

Vill du ser fler riktigt kreativa tillämpningar av gummiband i skapandet kikar du i detta inlägg.

1 comment:

E said...

Vad smart! Måste testas:) Tavlan blev jättesnygg!!