22 March 2011

Remember:

Jag fortsätter skapa med overlays för Creativica. Denna gång är det en färgstark sak som egentligen fungerar som den är, men jag petade dit några extra detaljer. Nästan allt sitter - till skillnad från den förra overlayen - på ovansidan.



Overlayen är som sagt färgstark och täckt med färg över nästan hela ytan. Nere i högre hörnet är en text som jag använde som utgångspunkt för min layout. I princip lade jag bara till två texter för att få såväl titel som journaling.



Overlayen sitter fäst på vit cardstock. Jag valde att måla kanterna med akrylfärg - på baksidan så färgen sitter kvar - och sedan tejpa fast den med dubbelhäftande tejp. Overlayen kom med en rosa målad kant och den rosa färgen som jag målat med är i princip i samma nyans. Praktiskt för att bättre dölja tejpen. ;)

Bland orden nere till höger flyger en orange filtfjäril i en bana av färgstarka rhinestones. Det ena ordet som jag lade till är skrivet med härligt gröna mindre bokstavsstickets.



Det andra ordet är skrivet med något större och också härligt gröna bokstavsstickers. Prickarna bakom ordet är gröna mindre rhinestones.

Horisontellt över layouten lade jag till en kombination av band, washitejp och bollfrans som leder fram till de orden som ska minnas. ;) En rhinestone sitter även i texten på overlayen som pricken över i.

Alla dekorationer har alltså monterats ovanpå overlayen. Overlays kan göra designen platt och på detta sätt ges struktur och djup till layouten. Tänk på att eventuellt använda extra lim för att vara säker på att alla dekorationer och bokstäver sitter där de ska. De limmas trots allt på plast.

Jag gillar verkligen det färgstarka här och kan själv få för mig att måla dylika mönster med akrylfärg på mina alster. Här var det roligt att variera genom att mönstret om färdigt. Det är en "snabb" layout att göra.

Stilmässigt är layouten något svårplacerad, men jag tycker att det är en kombination av färgstarkt 80-tal (en populär inredningstrend som är aktuell under 2011) och grunge (med målade färger som syns att de är målade). Eventuellt är det också vissa inslag av Clean&Simple med sin "enkelhet" trots det färgstarka och det grungeinspirerade. Troligen skulle också någon säga att det är inslag av freestyle trots att layouten i stort sett kom färdig som den är och jag inte lagt till alltför många personliga detaljer. :)

Mitt tips är att våga göra om overlays hellre än att använda dem som de är. Måla och rita (gärna på baksidan) och lägg till detaljer och dekorationer såväl under som ovan overlayen. Beroende på hur layouten ser ut och vad du själv ser i den modifieras den i olika grad. Förra gången var det lite mer, här är det mindre och nästa gång visar jag en overlay som är mycket mer modifierad. :)

Materiallista finns här.

1 comment:

Linda said...

Åh, denna älskar jag! Så färgglatt och uppiggande!