07 March 2011

Doodlat eller klottrat - På stan...

Dagens datum, den 7e mars, för en herrens massa år sedan - år 1876 - fick Bell patent på sin telefon. Med anledning av det publicerar Skrotboken ett inlägg idag med något som ligger mig varmt om hjärtat - doodling eller (telefon)klotter.

Doodling kom stort för några år sedan. Det var swirls hit och dit samtidigt som det ibland förekom mer eller mindre utmaningar att använda sin egen handstil på sina alster. Att rita var under denna period vanligen förknippat med så kallad freestyle. För mig som alltid ritat och skrivit för hand i mina fotoalbum kändes det rätt knepigt. För mig var det en självklarhet att fatta en penna i handen och rita, skriva och helt enkelt klottra. Samtidigt insåg jag att det inte var så för alla.

Vi börjar med att kika på vad doodling egentligen är. Att doodla avser att du ritar utan plan samtidigt som du håller på med något annat. Typexempel på doodling återfinns i marginalerna på skolböcker och på lappar som ligger vid en telefon (tänk på den tiden vi hade stationära telefoner). Det är streck och prickar som tillsammans bildar mönster - abstrakta eller konkreta. En annan form av doodling är de animerade scener som kan ritas genom att rita en bild på var sida i en bok. Jag är nog inte ensam om att ha gjort alla tre varianterna. :)

Sedan kom doodling till scrapping. Jag kan själv tycka att det trycktes lite väl mycket på swirls som doodling på den tiden det begav sig. Hade du ritat dit en swirls hade du doodlat på ditt alster. Men det finns så mycket mer att doodla. Kort sagt kan allt - såväl mönster, figurer som bokstäver doodlas.

Här bör noteras att alla är inte bekväma med att varken skriva eller rita med en penna på fri hand. Dock kan alla doodla. För den som verkligen inte vill låta penna gå på fri hand finns hjälpmedel.

Jag har själv dock alltid ritat och skrivit i mina fotoalbum. Nu har jag inga bilder på hur det kunde bli när jag före innan jag vart tonåring började med mina fotoalbum. Jag överlåter åt den intresserade å fantasifulla att föreställa sig det. ;) Istället visar jag en av mina första layouter som jag gjort och som jag visade i det tredje inlägget i den här bloggen.


Det här är alltså en av mina allra första layouter. I början hade jag just inget scrapmaterial varför jag fortsatte som jag alltid gjort i mina fotoalbum, det vill säga att rita och klottra.

Just denna layout är gjord för en utmaning som handlade om att doodla. Det syns själv hur jag tolkade det hela. ;) Som kuriosa kan jag nämna att jag vann utmaningen och fick en doodlingmall som pris...

Såklart gjorde jag en ny layout för denna utmaning. Det vart lite lurigare denna gång då jag ville göra något "nytt", det vill säga något som jag inte gjort förut. Resultatet vart en kombo av nytt å gammalt - en klottrad layout om klotter.


Fotona är tagna inne i stan vid en enkel "tag" som vi passerade när vi flanerade runt. Liten man fick agera framför de mjuka runda formerna och samtidigt skymma det första tecknet i "tagen".


Äntligen kom ett bra tillfälle att scrappa dessa foton. Jag började med att göra en grungeinfluerad bakgrund på ungefär samma vis som jag gjort den senaste tidens steampunkalster. På denna bakgrund ritade eller klottrade jag en del... Klart!

Fler doodlade eller klottrade alster finns här. Det är såväl handritad doodling som doodling med hjälpmedel av olika slag. :)

Avslutar med ett bra citat

"Every artist dips his brush in his own soul,
and paints his own nature into his pictures."

Henry Ward Beecher

No comments: