08 March 2011

Passion for Steam Trains - Layout i Steampunkanda

Min första layout i stuket eller stilen Steampunk är gjord till min lilla man. Han har en passion för allt som är ångdrivet och speciellt till ånglok.


Fotot på ett ånglok som han eller snarare vi åkt med är taget av mig. Jag skrev ut det på ett vitt papper, färglade och fäste fast det på en bakgrund som jag kladdat ihop.


Runt fotot har jag smetat ut modelling paste som jag blandat med olika färger samt embossat på. Modelling paste är roligt att arbeta med. Du smetar och kladdar och trycker dit dekorationer för struktur och ja… karaktär. Dessutom kan du som jag gjort här – embossa.

Mina dekorationer är knappar, metallbrickor, ischokladformar, en kapsyl samt utstansade detaljer i metalltejp som alla är färgade med alcoinks.


Det är också svart filtband som jag embossade på för att få en mer passande färg och små antika brads i olika former – små runda och stjärnor.


Den runda saken som påminner om ånglokens klassiska hjul vet jag inte vad det varit. Kanske har det varit botten på en blomkruka. Detaljen är en sån där sak som jag sparat för att scrappa med. Den kom i svart plast och jag målade om den med crackle paint i den för temat passande färgen Tarnished Brass.

Fotot är som sagt utskrivet på vitt papper och färglagt. Med vad? Det är distresser som jag duttad och gnott på. Färgerna är valda för att passa in i helheten. Vilka de är syns här nedan i materiallistan (kommentar: många färger blev det).


Rubriken är gjord av utskrivna bokstäver som jag klippte till små bokstavslappar och färgade in med distresser. Alternativt finns härliga och passande alfabetsstickers i butiken. Tre olika brads ger ”…” för att indikera att rubriken forsätter längre ner på layouten.

Avslutningsvis något om bakgrunden. Det är lager på lager med färger och medier av alla de slag. Underst är ett lager med Gesso. Sedan är det olika lager med akrylfärger, torrpasteller, distresser, crackle paint, decoupagelim och fixeringsspray. En riktigt passande färg tillsammans med de olika bruna nyanserna är Reeves Deep Turquoise. Till min hjälp har jag bland annat använt punchinella (den övre bilden ovan), sinamiband, en halkmatta och stämplar för att skapa mönster och struktur. Jag kan inte förklara exakt hur jag gjorde och jag kan såklart inte reproducera samma resultat en gång till. Samtidigt är det tjusningen med det hela att det blir olika från gång till gång. Poängen är att leka och kladda med en något begränsad steampunkig färgskala tills du har en stomme för att montera foton och dekorationer och sedan fortsätta att kladda färg, medier och annat tills du är klar.

Förslag på färger och material att använda för din egna steampunkiga tolkning finns i materialistan som finns här.

Icke-scrapmaterial: Knappar, metallbrickor, Plastdetalj av okänt ursprung, halkmatta, slipkloss, kapsyl, ischokladformar samt egenutskrivna bokstavslappar. Dessutom tillkommer en hel del konstnärsmaterial där Gesso och Modelling Paste är, utöver färger, viktiga ingredienser.

1 comment:

snorsk said...

Hmmm... har sagt det förut men det tål att sägas igen, shit pommfritt va läcker den är!! Går liksom inte sluta titta för man ser nya detaljer hela tiden!

Tack för snälla kommentarer i min blogg! :-) Pappret är Heidi Swapp tror jag bestämt. Och ja, fågeln finns som mask,jag har den, fast den är mindre!

Ha en fin dag!