15 March 2011

(färg)glad påsk

Min favoritfärg på cardstock är och har alltid varit svart. Den ger alltid härliga kontraster och lyfter fram i stort sett alla andra färger – i alla fall i mina ögon. :)

På senare tid har jag också fastnat för vit cardstock och även ljusa mönsterpapper. Jag kan låta den vara som de är och blanda med till exempel metalldekorationer och vita ljuva dekorationer för att få känslan av lantlig shabby chic. Jag kan också plocka fram något som jag försummat även om jag skaffade dem av en anledning en gång i tiden. Här talar jag såklart om distresser. Visst använder jag också andra färger, men de senaste veckorna har jag distressat för glatta livet. :)

För detta kort bestämde jag mig för att använda spillbitar av mönsterpapper från Vivi Gade Designs serie "Skagen" tillsammans med en vit kortbas och nästan allt skulle få färg.


Resultatet blev ett påskkort. Påsken kommer sent i år, men det är läge att börja skapa kort, presenter och hälsningar nu för att slippa vara ute i sista stund. Har du inte papper som är i rätt färger? Gör som mig och färga om i varma glada påskfärger.


Jag började med att klippa ut små, små detaljer ur en spillbit. Med dessa detaljer framför mig såg jag ett blomsterarrangemang. Jag började färglägga dem var för sig med MCP-tekniken och på det kom också diverse pennor. Jag är så här ibland när jag börjar. Detaljer och lager på lager med färg och... ja allt. Visst går de att färglägga på enklare och framförallt snabbare sätt, men ja… det är jag som gjort just dessa och därför är de som de gjorda som de är.

Någonstans här valde jag att använda gula stickers från ett stickersark i vintagestuk. En ruta för att ha text och ett gem för att sätta fast en textlapp i. Båda har fått handpåläggning i form av extra trimning med saxen respektive färgläggning av kanterna med svart penna.

Till vänster på kortet sitter en bit wellpapp som jag färgade in med rosa distress, målade slarvigt över med vit akrylfärg och återigen färgade in med distress – denna gång en gul distress. Över den sitter två spillbitar av mönsterpapper från Vivi Gade Design varav en är infärgad med rosa distress och har fått detaljer ifyllda med en vit penna.


Hälsningen är dels stämplad på en egenklippt och distressinfärgad banderoll och dels utstansade bokstäver som sitter på en stickersruta.

Med dessa på plats gick jag loss med pennor av olika slag. Det är en svart ram runt såväl kort, banderoll och de utstansade bokstäverna. Jag råkade också hitta en rosaröd glitterpenna som fick arbeta mycket. Med den målade jag över de utstansade bokstäverna (som också fått svarta ränder på sig) samt ramarna runt såväl kort som banderoll. Det senare för att tona ner det svarta. Dessutom fick ”blommorna” glittriga detaljer och jag valde att måla vartannat hjärta i det vita sidenbandet.

Avslutningsvis något om kortbasen. Den var vit, men inte så länge. Först ljus rosa distress och gul distress mot mitten av kortbasen. På det la jag en rutmask och färgade över med mörkare rosa distress. Jag började med att färga in kanterna och kikade på resultatet. Det slutade med att hela kortet fick ha rutmönster denna gång. Allra sist noterar jag att kortet i sig kan mycket väl monteras på en annan kortbas... i svart! ;)

Med önskan om en fortsatt trevlig vecka

Länkar till använt material finns i detta inlägg.

Icke-scrapmaterial: Wellpapp

No comments: