14 October 2009

Eget bageri

Lika så bra att fortsätta på Vintagetemat när jag ändå börjat. :)

Det finns så många roliga dagar och händelser att inspireras av för att hitta ett tema till sitt skapande och förhoppningsvis få skapa kring saker som man direkt inte tänker på att skapa om, men som ändå är relevanta att skapa om, kring och med.

I början av augusti firas alltid Hembygdsgårdens dag. Jag gillar verkligen hembygdsgårdar för de har karaktär och berättar minst en historia. I Sverige finns det cirka 1 300 hembygdsgårdar och vår hembygd har en. De ordnar aktiviteter då och då och ibland besöker vi dessa tillställningar.

En sak som jag verkligen förknippar med hembygdsgården och aktiviteter vid densamma. är ett eget bageri eller en bagarstuga.

Det är verkligen något speciellt med ett alldeles eget bageri. Det finns få saker som går upp emot purfärskt, rykande mjukt tunnbröd som är bakat så som det alltid har bakats. När vi besöker någon happening på hembygdsgården gäller det alltid att passa på direkt utan att tveka. Brödet som tanterna bakar har en tendens att ta slut alldeles för fort.

Dekorationsmässigt är fokus på saker från köket. Jag tänkte sedan på saker som passar in och som har en viss ton av Vintage Scrap över sig. Jag täljde till en glasspinne för att den skulle få något som liknar formen på en klassisk brödspatel som används vid tunnbrödsbakning. Två små flisor från glasspinnen, varav en är formad som ett hjärta, sitter med som extra detaljer. Jag använde också en bit av en brödpåse och en påsförslutare för att skapa min rubrik.

För fler alster om hembygden - klicka här.

Icke-scrapmaterial: Egentillverkade ordrutor, en täljd glasspinne, slipkloss (för att distressa fotona), stålbroste (för att distressa fotona), delar av en brödpåse och en påsförslutare.

No comments: