21 April 2010

Tackkort där vatten spelar en central roll

I det förra inlägget färglade jag med MCP-tekniken - den teknik som jag föredrar. I det här inlägget har jag använt en annan teknik som jag också gillar - Pigmentrika färgpennor och vattenpensel.

Jag har ritat motiv med en vattenfast svart penna innan jag färglade dem med färgpennor med hög färgintensitet. Efter det får de en omgång med vattenpenseln. Tekniken liknar på många sätt MCP-tekniken. Mediet skiljer - vatten istället för lösningsmedel. Även pennorna skiljer. I övrigt är principen densamma.


Jag valde här att klippa ut motiven med en vit kant runt om alla motiv. Fjärilarna sitter med 3D-kuddar för att flyga över ytan. Under motiven har jag målat med vit akrylfärg. Pappren som sitter under motiven är gamla "mönsterpapper" som jag suttit och gjort för länge sedan. Det hela är ett tackkort med vårkänsla. :)

Tutorial/vägledning för färgläggningen finns här och här.

Bi visar på en annan rolig teknik med vatten här. Den passar perfekt för att skapa tillsammans med barn. För vem gillar inte att blåsa bubblor med sugrör? :)

Fler alster där vatten har använts på något sätt finns här.

Icke-scrapmaterial: Vanligt papper, färgprov, pigmentrika färgpennor, egendesignade "mönsterpapper" och egen handstil.

No comments: