24 April 2010

dream - med inspiration från ett bokomslag

Den 23e april är världsdagen för böcker och upphovsrätt. Skrotboken uppmärksammade detta genom att inspireras av ett valfritt bokomslag.

Jag brukar själv säga att jag hittar inspiration i allt möjligt och omöjligt som jag kan förnimma med mina sex sinnen... Det kan vara svårt att alltid sätta ord på och förklara hur denna inspiration fungerar, men genom att ta ett konkret exempel går det att visa på hur en artefakt kan inspirera hur vi tolkar och skapar. Den aktuella artefakten är en bok eller snarare ett bokomslag.

Vare sig du är en sådan som väljer böcker efter omslaget eller inte fungerar denna inspirationskälla. Ta valfri bok, betrakta omslaget och säg eller skriv ner vad du ser.

Någon ser färgerna först. Någon annan ser typsnittet för såväl rubrik som övrig text. Ytterligare någon fastnar direkt för eventuella bilder på omslaget. En fjärde persons ögon tilltalas av layout inklusive placering av bild/er, rubrik, författarens namn och eventuell övrig text. Den femte fångar upp former som finns på omslaget. Den sjätte för handen över ytan och tilltalas av ytans struktur. Den sjunde kanske öppnar boken för att se texten och kanske också känna vad boken luktar.

En sak är säker och det är att vi ser och förnimmer olika saker när vi betraktar ett bokomslag samtidigt som vi alla kan hämta någon form av inspiration därifrån. Nedanstående alster ger ett exempel på hur det kan gå till när jag hämtar inspiration för skapandet från ett bokomslag. Förhoppningsvis ser du också något som tilltalar och inspirerar just dig. Länk till fler exempel och tolkningar hittar du längst ner i inlägget.

Lemmy is the man! Så är det bara! Att jag gillar svart och vitt gjorde mitt val enkelt. Jag valde alltså Lemmys egen bok - White Line Fever.


Jag tog alltså fasta på det svart vita med några grå nyanser och valde att låta min layout få samma färgskala. Ett gäng papper från olika tillverkare och en remsa svart silkespapper blandas med ett omsorgsfullt valt foto som har det närmaste jag kunde komma rubriken på boken - en embossad vit kant. :) Ett av pappren har klara tydliga linjer som såklart är direkt hämtade från bokens titel. Bakom fotot sitter en lapp med en påminnelse till mig själv om livet i allmänhet. Rubriken är ifylld med vit penna i ett av mönsterpappren och det sitter en endaste liten dekoration på layouten.


Jag behöver inte säga mer än att Lemmy har sagt och gjort mycket som är värt att ta lärdom av - såväl på gott och ont...

Fler alster som är inspirerade av bokomslag finns här.

Icke-scrapmaterial: Svart papper och svart silkespapper

No comments: