13 April 2010

Inbjudan till sommarbröllop och tips om placeringskort med plats för gåva


Ett antal papper ur denna serie från Basic Grey ingick i mitt senaste designpaket. Kanske står inte mitt namn skrivet på dem, men jag gillar dem! De är helt enkelt ljuvliga med sina mönster och matchande grungeinspirerade baksidor.

I övrigt kan jag meddela att äntligen har våren kommit hit till våra trakter så att vi också får äkta vårkänslor. Med vårkänslorna kommer också förälskelse och kärlek som i längden kan leda till att tu blir ett. Japps, det är dags för bröllopstema.


Jag börjar med ett inbjudningskort till ett sommarbröllop med många blommor…


När jag gjorde detta kort valde jag ut en del av det blommönstrade pappret som hade två orange blommor. Detta för att matcha mot en orange kortbas. För extra effekt satt jag sedan och skar ut ”överblivet” utrymme mellan blommorna för hål där kortbasen kan skymta igenom. Det är alltså lite som att jag satt och gjorde mitt eget diecutpapper. :)

Varje blommitt har sedan fått en pärla med hjälp av pearlmaker i endera ljust rosa eller pastellmint. I originalutförande är blomcentrumen relativt mörka och jag föredrog denna ljusare variant för detta kort. Samtidigt ger det roliga effekter till helheten med dessa dimensionella och glimrande detaljer.

Nu kanske vi önskar oss en molnfri dag för den stora dagen, men molnformen i sig passar ändå för sommarscrap. Det är en tacksam och enkel form som är enkel att skissa upp eller klippa ut direkt på fri hand. Här använde jag en ljuslila baksida från Basic Greys Koishi, skissade enkelt upp molnen för att passa in med blommorna, klippte ut och la pearlmaker i pastellmint runt kanterna. Sedan använde jag 3D-kuddar för att fästa det ena molnet och få en extra dimension.


Stämpeln med texten ”Inbjudan” är stämplad tre gånger på samma ljuslila papper som använts till molnen. Stämpelfärgerna är ljust lila, något mörkare lila och avslutningsvis svart. Jag har – med ögonen – måttat in stämpeln nära den föregående stämplingen. Jag ville inte placera stämpeln på exakt samma ställe då jag eftersökte en tonad effekt genom att stämpla från ljusare till mörkare färg.

I den sista svarta stämplingen vickade jag stämpeln och fick därmed med svarta kanter som – i det här fallet – ger en inramningen av texten. Kanterna har fått en omgång med lila färg och i hörnen sitter rosa liquid pearls för att få en ”skylteffekt”. Allt fästes sedan på det gröna gräset under blomsterängen.

Gräset sitter på en vikt ”flärp” som gör att kortet är öppet enbart på sidorna. Nu satte jag fast hälsningen på framsidan med ett stängt kort, men nedanstående bild visar ett alternativ – ett kort där det går att stoppa in något som följer med, tex en påse med risgryn.

Eventuellt kan ”flärpen” vikas två gånger för extra förankring om innehållet är tungt. Annars är det nog enklast att se till att innehållet kan plattas ut så att hela kortet kan vikas ihop och postas på ett säkert och enkelt sätt. Mottagaren kan sedan låta kortet stå upp som en påminnelse om det stundande sommarbröllopet.



Samma grundidé ifråga om kortvikning och upplägg kan sedan användas för att göra placeringskort till bröllopsmiddagen i samma utförande. Då bör de dock vara i ett mindre format och de kan rymma en gottesak eller en liten gåva.

Materiallista här.

No comments: