23 April 2010

"Nygifta" önskas trevlig smekmånadsresa

My Little Shoebox serie Away We Go innehåller några läckra och busiga bil – eller resepapper. Det är färgglatt och för tankarna – åtminstone mina – till sommar, sol och resor längs vägarna. När jag satt med dessa papper insåg jag att bröllop brukar följas av en smekmånadsresa. Kanske går den längs välkända Route 66?

Därför högg jag tag i saxen och ”skalpellen” för att klippa och skära ut detaljer med målet att skapa ”egna dekorationer” på ovanstående tema. Resultatet är ett färgglatt bröllopskort med plats för bidrag till reskassan.


Jag började med att klippa och skära ut två olika stora bilar som är på väg framåt från två olika papper. Dessa placerade jag ut på den knalligt gula kortbasen för att, med hjälp av en blyertspenna, skissa upp en väg med korsning. Denna väg fylldes i med svart akrylfärg som fick torka innan jag ritade i vägmarkeringarna med en vit chalkpenna.

Den större bilen, som såklart placerades framför den mindre bilen, fick registreringsplåten ”nygifta” med svarta små bokstavsstickers. Ett träd, en vägskylt (Route 66), en stolpe, ett trafikljus, en extra väg i blått, några handklippta små grästuvor kompletterar och bygger upp scenen med de nygifta som är på väg på sin smekmånadsresa.

Bilarna på dessa papper har svarta lyktor. Min grabb påpekade mycket riktigt att det går inte för sig. Därför fick båda bilarna varsin storlek på pärlsticker i gult som lyktor.


Insidan har en ficka med plats för bidrag till reskassan. Denna är gjord av härligt glansiga molnpapper och ett utskuret flygplan från Karen Foster Design serie TPC Studio…


… för visst är det väl så att vanligen åker man inte bil hela vägen till Route 66? ;)

Jag gillar slutresultatet av denna idé som kom till mig. Färgglatt, kladd med akrylfärg, detaljer och ”genomtänkt”. Förhoppningsvis inspirerar det dig att skapa något motsvarande… eller likadant. Spontant tänker jag på att bil-, fordons- och resetemat är tacksamt till alla dessa motorintresserade och reslystna par som hittat varandra. :)

Materiallista här.

No comments: