26 April 2010

Real wild one

Afrika är hett i vårmodet! Skrotboken följer den trenden genom vi använder oss av mönster som hämtat sina influenser från Afrika.

En stark trend för vårens kläder är afrikanskt och djuriskt. :) Det handlar om djurmönster, kamouflagemönstrat, etniska tryck och mönster, linne(tyg), batik samt jordnära färger och eldfärgat. Den som har besökt en klädbutik på sista tiden har väl inte missat byxdressen och klänningar med puffärmar?

Flera visningar för våren och sommaren 2010 var en rejäl mönsterfest. Léonard, Louis Vuitton, Givenchy, Dries van Noten, Gucci och Marc by Marc Jacobs är några av de som visade upp Afrikamönstrade plagg och de Afrikainspirerade accessoarerna med tofsar, fransar och färgglada pärlor. Några passar även på att stödja handeln med Afrika genom att såväl designa som förlägga produktionen till den aktuella kontinenten.

Jag skapar hett med inspiration från Afrika
Som inbiten rocker var min första association till detta heta tema alla dessa leopardmönster som spelar en central roll inom rock och då speciellt inom den så kallade Sleazerocken. Jag vet att jag har ett leopardmönstrat papper som går i rosa och svart, men jag kunde inte hitta igen det... så det får sparas till en annan gång. Nästa tanke var att använda en bit av ett reklamblad. En bit med ett mönster som är helt klart hämtat sin inspiration från etniska afrikanska mönster.

Jag tog fram det valda fotot som föreställer "vårt vilddjur". Sedan gick skapandet sin egen väg.


Reklampappret försvann till förmån för en färgmatchad kombination av mönsterpapper från olika tillverkare.


På flera ställen har jag lagt in små detaljer från "överblivna" delar av pappren. Jag skar till exempel ut detaljer som påminner om djur som kanske finns på Afrikas savann. Jag tittade på två av de små papperbitarna som blev över och såg att de såg ut som två helt andra djur - två djur som vårt vilddjur säkerligen har råkat på i sina dagar. Efter lite handpåläggning med skalpellen blev dessa små pappersbitar en kanin och en ekorre. :)

Fler heta (trendiga) alster med inspiration från Afrika finns här. Missa inte detta inlägg. Det är en ögonkick för alla. Se, njut och inspireras.

Icke-scrapmaterial: Vitt papper och garn

3 comments:

Linda - knorrigt.com said...

Superfint, precis som alltid! :)

Anonymous said...

Hej tjejen!

Tack för att jag får vara gäst-dt hos er, ska verkligen bli superroligt! Jag har redan kört igång med flera alster! ;)

Hittat några strykjärn ännu? Själv har jag inhandlat hela 3 stycken på senaste loppisbesöket, dom är så härliga.

Ha det gott i vårvädret, kramar Ulrica

Linda - knorrigt.com said...

Hihi, du minns rätt. Du hade kommenterat - fast inte i min blogg, utan på Magdas. :) Men samma layouter. :)