04 January 2009

Sparkar du på den som ligger?

Den frågan ställer jag mig idag.

Ibland händer saker som gör att inget blir så som du egentligen vill eller snarare önskar att det ska bli. Ibland är fler inblandade. Några lider. Några lider mer än andra. Några lider bra mycket mer än andra. Speciellt i ett längre perspektiv.

Oftast är det inte meningen. Ändå sker det. Dagligen. Varje timme. Varje minut. Varje sekund. Världen över.

De "problem" som vi här i Sverige eller snarare Scrapsverige upplever är betydelselösa i ett större perspektiv. Ändå anser sig vissa ha makten och även rätten att trampa på och köra över och sedan backa tillbaka otaliga gånger för upprepa samma procedur.

Nog för att jag såväl vet som både ser och upplever att fruntimmer kan vara onda mot varandra... men... finns det verkligen inga gränser?

Om motsvarande scenario skulle ske i en skola, på en arbetsplats, i en annan typ av ytlig gemenskap (Internetbaserad eller inte) skulle det förhoppningsvis inte tigas ihjäl.

För tigs ihjäl. Ja, det gör det.

Eller... kan någon säga något annat?

2 comments:

Anonymous said...

Nu har jag ingen aning om vad som har hänt, men visst existerar utfrysning som begrepp även i skolan. Själv upplevde jag det som liten flicka i mellanstadiet, och det värsta var nog när folk aldrig sa något rakt ut. Jag brukar själv föredra en utskällning eller åtminstone någon form av konfrontation istället för att sitta och försöka gissa exakt vad jag har gjort för fel, men jag tror att många samtidigt är väldigt konflikträdda. Jag vet som sagt inte vad som föranledde detta inlägg, men jag hoppas att du inte låter detta hindra ditt skapande.

Anonymous said...

Under mina få år i scrapvärlden har jag HÖRT andra tala om detta fenomen, att det finns även här.. men jag har väl levt i skyddad verkstad kan man väl säga för jag har inte sett eller hört eller märkt. OK, det kan ju hjälpa då att jag inte forumar särskilt mycket, där slipper jag ju endel sånt, läser ibland på forum men är inte särskilt involverad själv.. Visst har jag märkt att en del är så galet falska! Som sockervadd men hur äkta? Jag låtar bara bli att prata med dom. Dock önskar jag nog att jag var mer uppmärksam så jag kunde SE dessa företeelser som du skriver om för jag tror dig att de förekommer men jag har ingen lust att stödja en scrapvärld som tiger i hjäl sånt, så , jag önskar att jag såg!