14 January 2009

Perspektiv på tillvaron

Det är nyttigt att se tillvaron från olika håll.

Jag skapar ofta med svart bakgrund till mina alster för jag gillar konstrasten som uppkommer oavsett vilken färg jag väljer som komplement. För mig lyfts de övriga färgerna helt enkelt fram mot en mörka bakgrunden. Samtidigt är svart en färg en färg som jag dagligen klär mig i och som inbiten rocker upplever jag svart som en positiv färg. Men vad skulle jag då välja att skapa nu när jag hade ramarna att skapa med svart och/eller grått? Jag ville såklart utmana mig själv att göra något annat.


Jag kom att tänka på det här fotot som jag tog när vi besökte Junibacken. Jag gillar texten. Den ger perspektiv på tillvaron. För mig säger den att jag ska uppskatta det enkla i vardagen.


Visst har vi många vackra barnböcker fullproppade med färgbilder idag, men samtidigt har vi en hel del underbara klassiker. Här valde jag att illustrera detta med bilder och utdrag från klassikern Alice i underlandet. Det fina med sådana här gamla rariteter är att vi som skapar är fria att använda bilder och texter eftersom upphovsrätten upphört. Tänk sedan va mycket klokheter som dessa böcker innehåller. Det ger verkligen perspektiv på tillvaron.

Klicka här för fler gråa och svarta alster.

No comments: