26 June 2010

Midsommartraditionen att plocka blommor

Igår var en stor svensk högtid – midsommarafton – som innebär en hel del traditioner. En av dem är nästan ett måste om du frågar mig. Det handlar om midsommartraditionen att plocka blommor.

Här har jag använt den nya sommarserien från Maja Design och blomster för att skapa om denna tradition…


Jag använde ett endaste mönstrat papper för denna layout – Maja Designs papper Lata Dagar från den nya serien Sommartider. På layouten har jag följt fotots färger och upplägg och använt mig av den randiga sidan och vänt på pappret för att få till grusvägen samt lagt till två band rakat över för variation. Överlag går hela layouten i matchande färger. Det gäller även de rosa detaljerna som plockar fram klövern som grabben på fotot plockat.

Jag och blommor är ett eget kapitel. Jag är inte stormförtjust i att använda dem, men jag gör det när det passar. Här passar det. Dock brukar jag försöka piffa till blommorna lite. Den stora blomman är tre blommor i olika färg som ligger lager på lager. Det understa gröna lagret har stickleseffekter. På det turkosa mellanlagret smeta jag dit vit akrylfärg för att få variation och det matchar mot det översta lagret med en liten vit blomma. I mitten sitter en endaste stor pärlsticker och glänser. Strax under blomman sitter sedan en rosa knapp format som en blomma (med knuten floss) samt en annan rosa blomma med detaljer gjorda av Liquid Pearls.

Sedan har vi runda brads. Jag använder dem inte alltid, men de är ”enkla” detaljer för att piffa till och lägga till såväl dimension som rörelse till en layout. Placera ut några brads över layouten och variera gärna färgerna. Till höger om en stor brad har jag använt en linje i det mönstrade pappret för att skriva början av rubriken med en vit penna. Den delen syns inte på en gång, men den finns där…


För huvuddelen av rubriken använde jag två varianter av bokstavsstickers. Den övre raden med små bokstavsstickers har också fått en omgång med 3D-lack. I den undre raden valde jag att byta ut de två o:na mot två små gröna blommor med pärlsticker i mitten för att bilda ordet ifråga. En sådan där lösning som passar i flera sammanhang och det behöver inte alltid vara blommor. Det passar även med andra detaljer som anknyter till det aktuella temat och självklart går det bra att rita sina egna bokstavsdetaljer som passar in om man inte hittar det man söker. :)

Vågrätt längs hela layouten har jag även lagt små duttar med 3D-lack för att ja… det brukar regna på midsommar. Klart det ska vara med!


Med det önskar jag en trevlig fortsatt midsommarhelg. Hoppas att du hade en bra midsommarafton och inte glömde att plocka några blommor... Eller att vara med i Creativicas midsommarutlottning.

Materiallista här.

Icke-scrapmaterial: Stålborste för att slipa fotokanterna

No comments: