23 June 2010

Inbjudan till piratkalas

Idag handlar Skrotbokens inlägg om något som jag verkligen gillar. Skrivmaskinstypsnitt. *slurp*

Jag gillar skrivmaskinstypsnitt i alla dess former. Troligen kommer detta från att jag exponerats för dem genom att dels som liten fått lära mig skriva på min mors otympliga skrivmaskin och alltid ha exponerats för skrivomslag där skrivmaskinsremsor förekommer (gissa en gång vad för slags musik det handlar om... :) ). Mina datorer har alltid haft ett helt gäng skrivmaskinstypsnitt installerade även om flera försvunnit vid datorbyten. När jag började scrappa var skrivmaskinstypsnitt något som jag letade efter och investerade i. Det blev bland annat stämplar och dies. Självklart gjorde jag återigen djupdykningar efter typsnitt till den dator jag hade då...

En av mina favoriter bland stämplarna är de små bokstavsstämplarna som jag ofta använder i olika utföranden och sammanhang. Eftersom de är små passar de bland annat bra för att göra egna små bokstavslappar (se länk till tutorial sist i inlägget). Jag har också några dies som har ett skrivmaskinstypsnitt och de kommer fram när det passar. :) Utöver det har jag, som säkerligen många fler, några bokstavstickers med klassiska skrivmaskinstypsnitt. Det har trots allt kommit flera - framförallt små - bokstavsstickers på senare tid baserade på olika skrivmaskinstypsnitt. Jag använder dem även om jag är något omständlig som föredrar att göra mina egna små lappar med hjälp av mina små stämplar... :)

Som synes finns det flera sätt för att använda skrivmaskinstypsnitt i skapandet. För det här tillfället valde jag att använda såväl stämplar som datorn för att skapa ett kort.


För det här kortet har jag använt mig av en ytterligare uppsättning bokstavsstämplar som jag har. Det är magnetstämplar och de är praktiska för liten man att hantera. Nu stämplade han inbjudan till kalas helt själv - självklart i versaler så alla kan läsa... Å visst passar de in? :)

Pappret har mannen hjälpt mig att skrynkla och färga in. Dock valde vi att inte rita en skattkarta på varje... men annars kan man göra det.

Eftersom det var ett antal att göra "fuskade" vi lite till och använde datorn för all kalasinformation på insidan. Även här är det ett skrivmaskinstypsnitt. Å ja, vi har fått goda kommentarer om denna kalasinbjudan och efter en del improvisation fick vi ihop ett någorlunda sammanhållet piratkalas... :)

Fler alster med skrivmaskinstypsnitt, mer om skrivmaskinen och länkar till ännu fler alster med skrivmaskinstypsnitt finns här.

Icke-scrapmaterial: Vitt papper, tandpetare och svart raindot.

No comments: