18 June 2009

Tyg, tyg och tyg

I slutet av maj publicerade Skrotboken inspiration för att använda tyg i skapandet. Jag bidrog med hela tre alster, två layouter och ett kort.

De två layouterna är "gamla" layouter som helt enkelt passade in i temat. När jag började scrappa tänkte jag direkt på tyg och därför letade jag reda på en del tygbitar som jag kunde använda. Att jag sedan inte alltid använder tyg beror mest på mig själv. Jag kommer inte alltid ihåg att titta vad jag har för tyg som kan passa. Men ibland då tar jag en djupdykning och alltid hittar jag något som passar in.



Den första layouten gjorde jag för drygt ett år sedan, i maj 2008 (klicka på bilden för att komma till ursprungligt blogginlägg). Den bygger på tre ingredienser - tyg, trä och metall. Tyget utgörs främst av en bit tyg som jag skrynklade och sydde fast på sidan. Till det kommer en hel del tygband och spets i olika färger och former, en tygrosett som troligen suttit på något klädesplagg samt en bit filtband med ett stjärnmönster.

Icke-scrapmaterial: Tyg, sytråd, symaskin, band, elastisk spets, filtband, tavelhängare, ståltråd, pärlor, knappar, trärondelller, vanligt papper, "paketdekoration", charms, motivtejp och säkerligen något mer...



Den andra layouten gjorde jag i november 2007 (klicka på bilden för att komma till ursprungligt blogginlägg). Här använde jag tyg på flera sätt. Det är tyg som "mönsterpapper" varav ett är stämplat och det andra är i mer jutevariant. Båda används för att skapa en känsla av forna dagar. Tyg används också som ett litet litet papper på tagen och där satte jag i några öljetter i tyget. Tyg som dekoration utgörs av en sydd tygblomma (svart med "runda" röda sömmar), tyg eller filt för att klippa ut ett A till rubrik som jag sydde en söm runt och tyg eller tygband i olika former (till blomstjälk, svart ricrac och som detaljer på tagen).

Icke-scrapmaterial: Tyg, sytråd, symaskin, vanligt papper, paljetter, grabbens stämpel och garn.


Sist skapade jag ett snabbt sommarkort. Handklippta cirklar, blad, gräs och ett moln i tyg matchat med stjälkband och ritade detaljer, en bikupa och ett flygande bi är sommar. Lämpligt att ge till någon som går på semester eller till förskolefröken.

Icke-scrapmaterial: Tyg och färgprov.

För mer inspiration med tyg - klicka här.

Sist. En efterlysning. Den som vet vars det går att få tag i prisvärt småmönstrat färglatt och härligt tyg, ge mig tips. Jag skulle vilja sy något skoj åt grabben och samtidigt få tyg över att skapa i papper med... :)

No comments: