10 June 2009

Brinner du för veck?

Om du inte redan upptäckt det har jag hand om en trenddel för Skrotbokens räkning. Vi låter oss inspireras av trender, såväl inom scrap som i livet i allmänhet.

För ett tag sedan handlade det om veck. Inom klädesmodet är veck heta nu under sommaren. Veck förekommer även in scrap. Vi ser veckade blommor i olika utföranden, wellpapp, wellpappveckade papper, knäck-, bull- eller ischockladformar, veckade band som kanske häftas fast, veckat tyg som bakgrund eller detalj, dragspelsalbum, origamivikningar och så vidare. När vi skapar i lager på lager river vi ibland upp delar av pappret, viker över det och blottar därmed underliggande papper.

Själv försökte jag komma på något "annat" sätt att vecka. Jag brukar, nästintill utan undantag, alltid vecka band. Det händer att jag slinker in en bit wellpapp eller ett papper som jag eller sonen kört genom wellpappveckaren. För en layout har jag använt veckat tyg som bakgrund. Sedan då? Jag klurade lite och kom fram till att det rimligen går att vecka papper för att skapa dimension.


Jag valde en enkel rak remsa att vecka. Den är sedan fäst för att sticka upp och skapa dimension. Jag chalkade kanterna i en passande sotig färg. :)


Nästa steg är nu att vecka ett papper med till exempel ett bågmönster för att spela ögat ett spratt samtidigt som det skapar dimension.

För fler veckade alster - klicka här.

Icke-scrapmaterial: Plantsticka, indexkort och vanligt papper

No comments: