16 June 2009

Hatkärlek

Trendinlägget om romantiska blommor innehåller flera delar som kännetecknar den romantiska modetrenden. Jag tolkade och använde mig av i stort sett alla dessa delar för att skapa en layout. Varning utfärdas för mina mer eller mindre långsökta associationer. ;) Samtidigt visar de på hur det går att tänka kreativt kring vad som helst.

Jag började med att ta ett foto på mina första trädgårdshandskar tillsammans med nödvändiga trädgårdsredskap och någon uppriven maskros. Jag tycker att det är härligt att ha en egen trädgård att påta omkring i, men det är såklart även slitsamt - för att inte säga riktigt jobbigt...


Med ett blommigt romantiskt tema var titeln därför given. :)


Jag tog sedan fasta på blomtemat genom att bygga vidare på de små lila blommorna på mina trädgårdsvantar. Flera lila blommor i olika material - primor, brads, tyg och papper - pryder sidan. Modetrendens morotsformade byxor består såklart i den karakteristiska morotsroten som maskrosor har och jag ritade mig en egen maskros. Till det kommer att jag gjorde draperade fjärilar tillverkade av plastomslag för att tolka modetrendens draperade tyger. Fjärilarna är vidare uppbyggda av "remsnöre" och lila pappersraffia. Tillsammans med de randiga pappren som ligger på "rad" över sidan symboliserar de modetrendens remsandaletter. Den grova träklacken motsvaras av maskrosens väl tilltagna rot och det rejäla trähandtaget på maskrosjagaren...

Sammantaget är den här layouten min syn på en modern romantisk sommar... och ännu ett bevis för att lila är en bra färg att skapa i.

För fler trendiga och romantiska blommor - klicka här.

Icke-scrapmaterial: Plastomslag från en binda, egentillverkade ordrutor, vanligt papper, slipkloss (för distressing), fotopapper, sinmaiband, pappersraffia, jutesnöre, grabbens glitter, plastpärlor, gem, post-it, egentillverkad biljett, skumgimmidekorationer, blank fjäril och tygrosor.

No comments: