10 July 2010

Trevlig resa - Kort med lökinfärgat papper

Igår fokuserade Skrotboken på att använda något ätbart på alla alster. Galet? Tja... egentligen inte alls. Det finns en massa ätbart som vi kan använda för att skapa...

Vi är dessutom långtifrån först med att använda några ätbara saker. Jag talar bland annat om att använda saker som går att äta för att färga in garn. Det har använts i hundratals år.

Jag gjorde en del efterforskningar i vad som användes förr i tiden (och än idag) för att färga in till exempel garn. Det är massor av ätbara saker och allt ger inte den färg man kan tro... Bland alla dessa saker valde jag en lättillgänglig sak för att testa på papper. Med hjälp av lökskal och lite vatten fick jag ett mönsterpapper som jag sedan gjorde ett kort av.


Det här är mitt andra försök att färga in papper med hjälp av fuktade lökskal. Det första gav nästan ingen färg alls, men det här gav ett ok resultat.

Jag använde sedan det färdiga pappret för att göra ett kort i matchande nyanser av brunt, beige och vitt. Ärligt talat gjorde jag en snabbkoll i min lilla tunna samling av bruna dekorationer. Där hittade jag några stämplade detaljer och lite annat smått och gott.


Fler alster med ätbart på finns här.

Icke-scrapmaterial: Vitt papper, lökskal (för att färga in papper med), ett färgat gem och en egentillverkad biljett.

No comments: