08 July 2010

Produktutvärdering av Dots n Go mini

I tisdags publicerade jag en produktutvärdering för Creativica. Det är spännande att göra såna. Att ha en produkt som man ska testa i alla möjliga situationer och komma fram till vad som är dess fördelar och nackdelar. Å visst testar vi väl produkter själva hela tiden? :)

Jag återger inlägget i sin helhet här. Originalinlägget finns här.

Jag har provat Dot n Go Mini från GlueDots under en period nu och det är dags att göra en produktutvärdering.


Först av allt får jag erkänna att detta är de första Glue Dots som jag använt. Ja, jag har helt enkelt inte kommit mig för att testa någon variant innan då jag haft andra sätt för att fästa saker på mina alster. Därför var det spännande att verkligen testa en variant i flera olika sammanhang.

Vad är Dots n Go mini?

Förpackningen med Dots n Go mini från GlueDots innehåller 300 stycken limprickar på dispenser, dvs limprickarna matas fram allt eftersom. Storleken mini är cirka 5 millimeter i diameter.

De enklaste användningsområdena

Bland det första jag noterade är att dessa limprickar är mjuka och nästintill sega i sin konstisens. Därför är det enklare att rulla fram dem direkt där de ska sitta genom att hålla den något ergonomiskt utformade förpackningen mot pappret och dra. Det går hur bra som helst när det är något som ska fästas i en rak linje som till exempel band och motsvarande.

Något svårare användningsområden som fungerar

För mindre detaljer eller för att få in extra fästpunkter på bökiga ställen måste en limprick tas loss och lirkas in dit den ska. Här kan den mjuka konsistensen ställa till det genom att du helt enkelt råkar peta på (och därmed minskar limförmågan) eller deformerar en limprick när du hanterar den.

Jag upptäckte att med hjälp av en pincett med snedställda spetsar och varsam hantering går det bra att pilla loss och sedan pilla in limpricken nästan överallt även om du kan råka få någon användbar limprick på vägen. Jag föreställer mig att de hårdare limprickarna är enklare att hantera med pincett…

Fästförmågan varierar mellan olika material och hantering

Fästförmågan känns som en viktig aspekt för klisterprodukter och jag har även hårdtestat denna. Kort sagt kan vi – intuitivt – konstatera att den varierar mellan olika material. Det här handlar även om hantering där damm och andra partiklar kan komma in och minska klisterförmågan, men det är också en skillnad mellan olika material.

Även om jag själv inte använt Glue Dots tidigare har jag råkat på alster där de använts. En sak som slagit mig då är att de kan vara av en hård konsistens och ha en enorm klisterförmåga, det vill säga att sakerna verkligen sitter där de fästs. Med Dots n Go mini är det inte alltid så. Tyg, filt, band, spets och även pappersblommor sitter inte lika hårt som till exempel papper, plast eller lättare metalldekorationer.

Detta är egentligen självklart eftersom de första materialen har en viss tendens att ludda sig samtidigt som de har en ojämn yta. Kombinerat med att du kanske lyfter och försöker justera lite under monteringsprocessen minskar klisterförmågan på samma sätt som med alla limprodukter. Utöver att man bör limma på rätt plats från början har det även häng mig att tygblommor vars blomblad är fästa med limprickar har lossnat när ett alster legat klart och orört en stund. Därför rekommenderar jag inte Dots n Go mini som första val för att fästa tyg eller filt. Band och spets är också i tyg, men där är klisterförmågan helt ok.

Papper och plast sitter mycket bra med Dots n Go mini så länge det handlar om jämna ytor. De är något sämre när du fäster till exempel distressat hopknölat papper om du inte trycker till rejält med fingret precis där limpricken sitter vid monteringen.

Tyngre detaljer eller dekorationer bör inte fästas med Dots n Go mini.

Det går att utnyttja den mjuka konsistensen till en fördel i några sammanhang

Jag har utnyttjat den mjuka konsistensen hos dessa limprickar några gånger. Genom att peta loss en limprick med en pincett, fästa den ena sidan där jag vill ha den och sedan lätt dra ut limpricken lite (medan du fortfarande håller den med pincetten) får jag en avlång limprick.

Det är praktiskt för att fästa till exempel endast mitten på ett blomblad, något som lite för smalt jämfört med limprickens diameter (5 millimeter). Det är också användbart när jag vill fästa blomblad så att de får dimension och står ut från alstret. I det senare fallet går det utmärkt att lätt dra ut en limprick för varje sida av ett blomblad, lätt vika blombladet ifråga och sedan fästa det med nedåtböjda blomblad på plats.

Den mjuka konsistensen är dessutom en fördel när jag inser att jag vill ha en extra limprick på ett svåråtkomligt ställe. Då kan jag helt enkelt peta in den så långt jag kan med pincetten och om något syns på sidan om petar jag eller snarare viker ihop limpricken med hjälp av pincetten. Denna egenskap gillar jag eftersom jag – liksom fler med mig – har en tendens att göra saker allteftersom under monteringen och ibland behöver justera med extra fästpunkter.

Avslutningsvis

Jag gillar Dots n Go mini mer och mer ju mer bekant jag blir med att använda dem. De växer helt enkelt på sig med tiden och erfarenheten. Så… om du inte kommer överens med dem – ge inte upp utan fortsätt med varsam hantering och utnyttja fördelarna som de erbjuder. Om du gillar dem är det bara att tuta och köra. :)

No comments: