02 August 2011

Sommargrunge med vaxakvareller

Sommaren mitt ute i ingenstans behöver ibland brytas av med ett besök i en stad. Detta uppslag i en av mina Art Journals handlar om just detta – att gilla variationen som kommer av ett miljöombyte.


Jag har numera skaffat mig en Art Journal med blanka sidor. Jag gillar trots allt variation. :) Mitt block har relativt tunna sidor och behöver därför vanligen förstärkas på något sätt. Här har jag grundat med Gesso. Ett alternativ är att limma ihop två sidor med varandra.

Med Gesso på plats gick loss med de härliga vaxakvarellerna och målat här och där, men inte överallt. Mot slutet målade blöt färg som jag hämtat upp med en våt pensel direkt från kritorna samtidigt som jag lutade min bok. Färgen och vattnet rann neråt och bildade ett – i mina ögon – härligt mönster. Eftersom uppslaget blev relativt blött torkade jag av det med papper. Det resulterade i att en del färg lyftes bort och ytterligare förstärkte mönstret.


På det har jag monterat mönstrade papper som alla fått vit färg på sig för att tonas ner. På några ställen har jag fyllt i detaljer i pappren – ord och prickar. Jag valde papper från Canvas i craft och svart samt ett matchande papper från Bo Bunny Timepiece.

Sedan kommer nästa lager – stämplar. Här är det ett härligt stämpelset från Viva Decor. Som jag brukar göra valde jag även här att modifiera stämplarna något genom att rita och måla. Har du inte provat rekommenderar jag att du gör det. Det fungerar för alla stämplar. ;)


Det är ett handgripligen modifierat foto, egentillverkade ordlappar samt memorabilia i form av gamla ransoneringskuponger. Notera att ransoneringskupongerna har i stort sett samma färger som bakgrunden är målad med, det vill säga som vaxakvarellerna. Kul!

Här ovan på den nedre bilden syns även att jag valde att stämpla en av stämplarna i två färger. Färga bara in stämpeln i de färger du vill använda och stämpla där du vill ha den. Enkelt.

Avslutningsvis går det alldeles utmärkt att använda foton i sin Art Journal. I grund och botten är det – för mig – samma sak som att scrappa såväl layouter som annat.

Hoppas alla hinner scrappa ordentligt hela sommaren lång. Själv scrappar jag just nu något större saker – vårt hus… Kladdigt, tidskrävande, slitsamt och kul!

Materiallista finns här.

Soliga och varma hälsningar från maxell

Icke-scrapmaterial: Art Journal, egentillverkade ordlappar, wellpapp samt gamla ransoneringskuponger

No comments: