28 August 2011

En dag på stranden

Vädret är lite som det är nu för tiden. Regn och sol om vart annat. Igår hade vi ett enormt åskväder och många vart utan ström. Sedan i fredags har vi haft ett tropiskt klimat. Efter regn och åter regn torsdag och halva fredag kikade solen ordentligt fram. Det bevisar att, som jag jag alltid brukar säga var år, än är inte sommaren slut.

Sommar ja. För Creativica har jag gjort två layouter med sommar- och strandtema. Båda är baserade på Fancy Pants block "Beach Bum" i formatet 6×6. Ärligt talat hade jag svårt för papper i detta format när jag började scrappa för flera år sedan. Idag är de busenkla att använda på vilket alster som helst. Detta gäller helst de som kommer i block. Där är det matchade papper. Ofta kommer de också med någon eller några sidor där det finns såväl ord, journalingrutor som detaljer att klippa ut och använda för att dekorera ett alster. Vanligen kommer de också med ett givet tema.

Jag har valt att göra två varianter. Den ena är kladdig med färg och liknande, det vill säga som jag verkligen gillar att skapa. Den andra är stilren även om valet av färger och bakgrundspapper sannolikt får ses som något utanför det traditionella, det vill säga som jag också gillar att skapa.

Jag börjar med den stilrena.


Ett ”klassiskt” foto på sandiga fötter på stranden symboliserar en dag på stranden…

Här har jag valt ett stilrent upplägg – om än med tvist. Dels är bakgrundspappret kanske inte det första som väljs för ett foto från stranden. Jag lade en svart ram runt mitt foto och samtidigt som jag gillar svarta bakgrunden matchar det alltså med fotot. Den svarta bakgrunden är också glittrig varför den påminner om sanden som glittrar i solens sken. Det är till och med så att strukturen påminner om sand... :)


Annars är det som sagt papper och detaljer från blocket från Fancy Pants. De är utplacerade här och där över hela layouten och flera detaljer överlappar varandra. Några sitter också på 3D-kuddar.

Notera gärna kroken som sitter i hajens mage...


Här har jag också lagt med tre egentillverkade bokstavslappar. En av dem sitter passande nog i ett moln.

Notera gärna att, molnen på pappret matchar molnen på foto...

Materiallista finns här.

Icke-scrapmaterial: Egentillverkade ordlappar och sandpapper

No comments: