21 August 2011

Vägvisare med Maja Design i sommartid

I mitt eller vårt liv är det mycket som sker spontant och efter stundens ingivelse. Det kan vara kaosartat såväl utåt sett som för oss själva. Ibland, bara ibland, kan det vara bra med någon vägvisning även om den inte måste vara exakt. :)


Med denna bakgrund har jag skapat ytterligare ett uppslag i min ena Art Journal.

När jag skapade detta uppslag gjorde jag först bakgrunden med färger i lager på lager. På det stämplade jag sedan med härliga stämplar från ett matchat set och lade parallellt till några mönsterpapper. Med det på plats frågade jag min lilla man vad han såg i det hela. Svaret var med association till vägvisning och skyltar. Tänk så ”bra” han såg vad jag försökte förmedla med mitt uppslag och då var det inte ens klart… :)


Maja Designs sommarpapper med skärgårdstema har en given plats på detta uppslag. Det är vägvisare med fyrar, positionsangivelser och annat liknande.

På min lilla mans förslag har jag använt en stämpel som bas för att göra en ”vägskylt”. Det handlar om posten och vanligen behöver den en vägvisning för att hitta rätt. ;)


På uppslaget har jag, som jag brukar göra, ritat i detaljer samt skrivit för hand. Det är bland annat stämplar som fått extra detaljer och det är såväl textande som ritande på fri hand med olika pennor. Ett enkelt och roligt sätt för att få mer och helst mer av sig själv med i det som skapas.

Vanligen föredrar jag att mina uppslag i mina Art Journals är relativt platta. Här är det ändå några lager på lager av såväl papper som dekorationer. Det finns också struktur i form av embossing. Denna ritade jag på fri hand med en embossingpenna på en överbliven remsa av härligt blå cardstock och embossade med fräsig turkos – en färg som passar in och ger något extra till helheten.

Jag skulle kunna skriva mycket mer om detta uppslag och hur jag skapat det med färger, material och tekniker, men jag avslutar med att säga att det är enkelt. Kladda, lek, prova och lek än mer. Det kan aldrig bli fel!

Materiallista finns här.

Med önskan om en trevlig färgglad, kladdig, lekfull och kreativ avslutning på helgen

Icke-scrapmaterial: Art Journal, små bilder som färglagts (skepp, hand och fickur) samt gult papper (till att stansa ut små blommor)

No comments: