29 April 2011

Välkomna våren - Valborg

Vi har haft den sista lediga vardagen på påsklovet idag. Alla dagarna har bjudit på sol och härligt vårväder. Nästan all snö är numera borta, men än finns det kvar. Idag var jag med liten man och en kompis till honom och hoppade på isen i en bäck. Det var som att vara barn på nytt. :)

Även om våren har smugit sig på med ilfart är det först imorgon som vi officiellt hälsar våren välkommen. Valborg med brasa, varm korv, lek och förhoppningsvis även någon skönsång. Det är ett ”riktigt” välkomnande av våren.


Jag valde ut fyra foton som visar de ingredienserna i ett valborgsmässofirande och gjorde en layout. Fotona blandas med härligt våriga och även glittriga papper från DCWV samt ett fåtal våriga dekorationer mot en vårigt grön bas.

Jag valde att hålla layouten ren då jag siktat in mig på en layout i den stil som kallas clean and simple. Visst har jag brokiga papper, rivna kanter och några bulkiga detaljer men överlag är detta en stilren layout, det vill säga en layout i clean and simple.


Vanligen är vårfoton något urlakade i färgerna hur man än gör. Det är innan grönskan sätter fart på allvar. Jag använde filter och effekter på mina foton för att få mer färg i dem så de matchar de färgglada pappren från DCWV. Ska du scrappa vårfoton med färgstarka vårpapper kan det vara idé att prova att redigera fotona för att få mer färg i dem.

Två fjärilar (utskurna från ett mönsterpapper) och en grön trollslända passar bra som dekorationer här. Dessa varelser, liksom det mesta, vaknar till liv med vårens ankomst. :)

Ovanför trollsländan med tillagda gröna rhinestones skymtar en sak som jag förknippar med clean and simple – en stämplad journalingruta. För att journalingrutan skulle passa in stämplade jag med grön färg och smet in delar av den under mönsterpappret.


Här ovan syns mer av fotoredigeringen Själv gillar jag speciellt hur den blågröna nyansen matchar bra med det turkosa glittriga mönsterpappret.

Glitter ja. Alla mönsterpapper på denna layout är glittriga och sprakar likt valborgsbrasan...

Materiallista finns här.

Med önskan om en trevlig valborg

No comments: