21 April 2011

Romantiskt eller vintage till påsk

Oj, va tiden springer iväg. Det har varit massor att göra och sjukdom som slår ut en. Det är redan påsk!

Inför påsken har jag skapat några påskkort. Här kommer två som jag gjort för Creativica.

Jag har, i Creativicas blogg, gått igenom en del scrapstilar de senaste veckorna. Det finns såklart fler – många fler. Dock har jag ett litet uppehåll för den stundande högtiden – påsken. Eller uppehåll? Jag tog stilarna till påskkorten istället. ;) Här kommer alltså två kort i två olika stilar – ett romantiskt och ett vintage. Båda har ett snarlikt upplägg och även samma bild som motiv – om än i olika storlek.

Romantisk påsk


Det går väl inte att ta miste på att detta kort är romantiskt? Ljust och rosa, spets och en söt drömsk bild.


Jag hade hjälp av min lilla man att göra detta kort. Han sa spontant att det var ett gammaldags kort och sedan valde han såna dekorationer. Spetsen är hans val framför två olika rosa band. Han opponerar sig mot att tagsen eller – som han kallar det – lapparna inte är gammeldags. Jag kanske skulle ha skrivit mer snirkligt som de gjorde förr i tiden?

Tagsen sitter fastknutna med ljust rosa floss som i sin tur sitter i en knut av cremefärgat organzaband runt stjälkarna på rosenknopparna. Var tag är infärgad med distress i färgen Tattered Rose. Mönsterpappret har också fått färg. Det är dels vit akrylfärg och dels rosa Liquid Pearl. Samma Liquid Pearl användes också för att fylla i det hjärta som fanns i mönsterpappret. Avslutningsvis en tunn linje runt såväl mönsterpapper som bild med mörkt grön penna.

Vintagepåsk


Jag har inte visat denna scrapstil själv i Creativicas blogg, men vi har sett flera exempel på den där. Marie_71 använder den ofta. Själv använder jag delar av den på alla (ja, alla) mina alster. :) Här är i alla fall ett kort som helt klart går i vintage med sina distressade inslag, en tag, garn, knapp, vintagebild och sina bruna toner.


Det är samma bild som på det första kortet även om denna är något större. Här valde jag att färga in eller snarare tona bilden med bruna distresser. Egentligen är nästan alla detaljerna infärgade på något sätt.

Mönsterpappret är skrynklat, uppruggat, uppblött, rivet och infärgat. Garnet har bytt färg från helt vitt till en brun ton. Tagsen med hälsningen är klippt på fri hand, infärgad och försedd med en rosa öljett. Det senare är bra då det ger förstärkning. Två öjetter till sitter på var sida av en remsa mönsterpapper som löper under bilden. I dessa trädde jag garnet i två varv, trädde på tagsen och knöt ihop. Det innebär att det sitter garn på insidan av kortet och det kan användas för att fästa fast något att ge bort – kanske en lott med högvinst…

Avslutande tips

Om det andra kortet inte färgats in med distresser skulle det ha resulterat i ett påskkort i stilen Shabby Chic. :)

Mina kort är påskkort, men motiven och upplägget kan användas för fler tillfällen. Jag tänkte inte minst på alla tillfällen som kommer framöver – vår i allmänhet, gratulationer, konfirmation, bröllop, skolavslutningar, student och ja… allt.

Glöm inte att involvera eventuella barn i skapandet. Inför större högtider som till exempel påsk är det perfekta tillfällen att skapa dekorationer, kort, layout med mera tillsammans med våra yngre och vanligen mycket kreativa förmågor.

Materiallista för båda korten finns här.

Med önskan om en trevlig påskhelg
maxell

No comments: