05 April 2008

Min son är ett riktigt busfrö å det är jag med :)

Scrappiz har under mars månad uppmärksammat några svenska freestylescrappare under temat "bus och lek". Jag fick en förfrågan om det var ok med mig att några av mina alster valdes ut och jag presenterades som en av dessa freestylescrappare. Självklart var det ok. Jag känner en ära i att få visas upp i det sammanhanget. För hur rätt låter inte temat "Bus och lek"? Inlägget publicerades förra helgen och det kan hittas här. Jag är glad för Malenas fina ord om vad jag skapat och jag ler över att hon valde ut en del "gamla" alster som jag själv inte tittat på på länge nu. Jag ser dem med nya ögon och får än mer tankar om hur, varför och vad jag scrappar och framförallt varför jag scrappar som jag gör. Dessa tankar går aldrig att värdera utan de är bara BRA (punkt). :)

Inför detta uppmärksammande skapade jag en ny LO som scrapinspiration. Denna kom dock inte med i publiceringen då Malena var ute och reste förra helgen - det var trots allt en stor mässa då. För länge sedan fick jag även en förfrågan om att skriva om hur jag skapar. Nu kom vi fram till att den texten jag skrev nedan kring min syn på freestylning och om hur jag skapar passade in i det senare temat. Texten innehåller en del tankar som kan vara "nyttiga" för scrappare att ta del av. Det finns tex inga som helst regler som säger hur du ska göra, vad du ska göra eller vilket material du ska använda. Det är istället upp till var och en och känna efter vad som passar och känns rätt. Texten ifråga finns här nedan eller om ni hellre vill läsa den på Scrappiz blogg finns den här.

Rubriken kring hur jag skapar är satt till "Maxell - en busig scrappare". Rubriken på sidan jag gjorde är "Min son är ett riktigt busfrö". Så... sådan mor, sådan son ligger nära tillhands. :) Å bus... tja finns det något härligare? Att våga? Att utmana? Att ifrågasätta? Att omvärdera? Att tänja gränser och göra det där som kanske inte alltid ses som (politiskt) korrekt? Att helt enkelt vara sig själv... eller att vara så sann mot sig själv som du bara kan? Kort sagt: att bara göra en del saker som faller en in!

Den här sidan måste ses som just det. Att jag gjort vad som för stunden föll mig in. Först fick jag för mig att jag skulle använda en del spillbitar och även pyttesmåa såna. Totalt fick jag ihop 7 olika mönstrade papper + en del cardstockspill i olika färger. Urvalet av dem gjordes när jag väl bestämt foto och bakgrundspapper (färg). Vilka det sedan blev baserades mest på tillgång av spillbitar. Först efter det valet och faktiskt också en stor del av utplaceringen på sidan valde jag ut en hel hög med dekorationer som spann vidare på de aktuella färgerna och även temat. Jag har, liksom jag gjort förr, valt att blanda många olika typer av dekorationer och det handlar bland annat om chippisar, diecuts, stämplar, klistermärken, noteringsblad, träfigurer, ena halvan som satt runt en chokladpeng, overlays, utstansat, utklippt och ritat (jag har tex ritat och satt dit den mikroskopiska kronan på grodan). Till det kommer handskrivet, utstansat och utskrivet från dator i en total kompott där inget typsnitt egentligen är likt det andra. Dubbla budskap, underförstådda budskap och raka budskap. Tja... det här är freestyling enligt mig då det ligger en hel del av just mig bakom den här sidan.

2 comments:

Anonymous said...

Vilken härlig busig layout!
Jag gillar den massor!!!! :)

Kram
Mette

Anonymous said...

Hihihi, den var helskön (som allt annat här förstås! ;))
Tusen tack för alla kommentarer du lämnade i min blogg för ett tag sen, har vart lite fokuserad, så jag har liksom inte hunnit med någon bloggrunda på evigheter känns det som... Men vi får se om det snart blir ändring på det snart!

ha det gott och fortsätt skapa med fria tyglar, me like! ;)