12 December 2010

Altrad dörrhängare ”Till vår tomte – med kärlek”

Här har jag altrat en dörrhängare för Pyssloteket och gjort en önskelista inför julen: ”till vår tomte – med kärlek”. :)


Utgångspunkten är en dörrhängare i kartong/chipboard som jag först målade röd innan jag ångrade mig och målade den vit istället. Detta gjordes med akrylfärg och hur jag än målade med den vita färgen sken den röda igenom på sina ställen. Därför svampade jag över hela tagen med vit gesso och då blev den vit med snöig struktur på samma sätt som en ram jag visade för ett tag sedan här i bloggen.

Sedan spann jag vidare på det vita teman och kompletterade med julrött. :)


En vacker kvist med blommor från Prima kompletterades med en bit av ett asiatiskt mönstrat papper som har glitter på sig. Jag valde att måtta in så att jag fick en bit utan asiatiska tecken utan bara blommor. :) Mönsterpappret fästes i nederkant och på sidorna som en ficka med plats för rullade önskelistor med rött sidenband i två varv.

Bakom fickan i överkant – bakom blomkvisten och önskelistorna – sitter ljus skimrande punchinella som har en riven bit av ett mönsterpapper från Vivi Gade Design. Detta papper sitter där för att säkra förankringen och även underlätta när önskelistorna stoppas i och ur fickan. :) Till höger löper vitt satinband med hjärtan.


Fickan är prydd med flera olika band. I överkant sitter ett silverband med påträdda bokstavshängen som bildar ordet ”tomte”. Bredvid dessa handskrev jag texten ”till vår” samt ritade någon snirkla med en svart penna.

I underkant sitter rött organzaband knutet med en rosett. Detta band håller fast ett chipboardhjärta för band. Det målade jag med vit akrylfärg som fick torka innan jag drog en skumpensel med lite lite röd akrylfärg lodrätt över chipboardhjärtat. Det ger ett mönster enligt bilden ovan.

På hjärtat skrev jag för hand – ”med kärlek” – med en röd penna. Till vänster i chipboardhjärtat knöt jag fast en röd bjällra med hjälp av rött satinband. Det hänger och pinglar vackert. I vänstra nedre hörnet sitter en metalldekoration som knips fast. I övre högra hörnet av hjärtat sitter en vit satinros och under hjärtat fäste jag en röd dekornål som jag knutit en rosett runt med vitt organzaband.


Överdelen av dörrhängaren dekoreras i mångt och mycket av blomkvisten från Prima, men det räckte inte för mig. :) Det vita satinbandet med hjärtan löper ända upp och i toppen sitter en vit satinrosett med små vita pärlor. Bredvid sitter en metallblomma som fick en vit ”pärla” som blomcentrum.

I mitten sitter ett metallhjärta. Hålet i mitten täckte jag med rött satinband som jag klistrade fast i horisontella linjer på dubbelhäftande tejp. Det är inte så svårt att göra denna detalj. Det är mest bara pillrigt. :) Hjärtat hänger sedan i en silverfärgad metalltråd på en krok gjord av en liten svart glaspärla.

Till vår tomte med kärlek! Tror ni att vi får vad vi önskar detta år? ;)

PS. En svart pärla som krok måste bara kompletteras med ytterligare två svarta pärlor. Hittar du dem?

Länkar till material hittar du här.

No comments: