04 July 2009

Vem är jag egentligen?

Jag har aldrig litat på såna här tester som säger vem jag är som person eller uttalar sig om min personlighet. Varför? Tja... det är ganska uppenbart efter att ha läst följande svar
Din personlighetstyp

Entusiastiska, kreativa och idealistiska. Kan göra nästan allt som intresserar dem. Socialt begåvade. Måste leva sitt liv i enlighet med sina värderingar. Entusiastiska inför nya idéer, men blir uttråkade av detaljer. Flexibla och öppna för argument. Många och varierade talanger och fritidsintressen.

Karriärer som skulle kunna passa dig

Skådespelare, journalister, skribenter, musiker, konstnärer, konsulter, psykologer, entreprenörer, lärare, personalvetare, politiker, diplomater, TV-reportrar, marknadsförare, forskare, säljare, artister, präster, PR-ansvariga, sociologer, socialarbetare.

Så gjorde jag om testet och fick följande svar
Din personlighetstyp

Kreativa, handlingskraftiga och snabbtänkta. Duktiga på många saker. Tycker om att debattera och kan vara angelägna om att få sista ordet. Entusiastiska över nya idéer och projekt, men kan brista i förmåga att hantera vardagliga rutiner. Oftast frispåkiga, uppriktiga och bestämda. Uppskattar att umgås med andra och är själva stimulerande sällskap. Utomordentlig förmåga att förstå komplicerade koncept och finna logiska lösningar på problem.

Karriärer som skulle kunna passa dig

Entreprenörer, jurister, psykologer, fotografer, konsulter, säljare, skådespelare, ingenjörer, forskare, uppfinnare, marknadsförare, programmerare, komiker, analytiker, kreditrådgivare, journalister, psykiatriker, PR-ansvariga, designers, skribenter, artister, musiker, politiker.

Visst finns det poänger i såna här tester, men för att de ens ska vara någorlunda troliga borde de omfatta hundratals frågor som testar min och andras inneboende tendens att säga emot sig själv. Det måste helt enkelt finnas fler frågor och efterföljande beräkningar som tar hänsyn till att vi kan svara olika på exakt samma fråga.

Jag noterar att mitt yrke är ett av de lämpliga yrkena för mig enligt båda dessa resultat... coolt!

Vill du veta vem du kanske är? Testa dig här.

PS. Texten ovan förklarar dock en sak som är högaktuell. Jag kan inte sluta lyssna på textrader som "If you're bored and you need a kick...", "I always knew that they will end up like today...", "Are you really insane? Or is it just a game?", "Without mercy kill you all..." och "Wooaahhh do you remember too fast for love..." Någon som vet vilka som går på högvarv i mina högtalare för tillfället?

No comments: