15 February 2009

En kista full av...

Jag brukar säga att inspiration finns överallt - i allt. I höstas - när mörkret kom - var det självklart att inspireras av goth eller gothic.

Kistan är en rätt typisk ingrediens i gothkulturen och därför valde jag att ge mig i kast med att tillverka en sådan. Jag började med att kika på hur klassisk (amerikansk) kista är utformad. Med det som utgångspunkt ritade jag en mall och klippte ut ett provexemplar som jag vek ihop. För extra stabilitet justerade jag mallen och på andra försöket kom denna kista till. Mallen hittas här nedan. Klicka på bilden för att få upp den i sin helhet. Lägg till 1 mm runt om på alla mått för att skapa kistlocket.


Det var givet att kistan skulle vara svart, ha ett slitet utseende och att insidan skulle vara klädd i rött. Sammet hade kanske varit mer passande, men nu hittade jag bara det här röda lacktyget. Effekten blev över förväntan.


Innehållet i asken kanske kan te sig stötande för någon. Min mor kommenterade till exempel det hela. Jag svarade att va gör man då? Ska det vara ska det vara. :)

Det här är helt enkelt en perfekt ask att ge bort till den som gillar goth.

För att läsa mer och goth - klicka här.
För att se fler gothinspirerade alster - klicka här.

1 comment:

Frusvea said...

Wow den här kistan är såå cool !Under flera år har hemmet, eller iaf ett rum varit dekorerat av div saker av goth/svartrockar/punk och andra suspekta stilar. Dvs min 18 åriga son ;) Och bara frisyrerna har uppmärksammats - av många *haha* Långt, svart, mohawk, punkigt, rakat you name it.
Men jag blev riktigt nyfiken - pysslar sonen också?
Googla på collageATC så kan du frossa i underbara ATC.
*kram*