12 September 2011

En liten man klär i metal(l) och rosa!

Det hade utlovats värmebölja till förrförra helgen, men hösten är verkligen på ingång. Det märktes också. Regn och regn och återigen regn.

I bytet mellan sommar och höst händer det en hel del saker. Det handlar bland annat om nystarter av olika slag. Mest uppenbart är vanligen att såväl arbete som skola börjar igen. I våra trakter har skolorna varit igång i exakt två veckor. Den första hektiska veckan kändes verkligen av. Nu är den andra skolveckan avslutad och vi har förhoppningsvis återigen nystartat med ”gamla” rutiner.

Även om det alltid är nystart av skolan med ny klass finns det också flera saker som återkommer var höst. Skolfotografering är ett exempel. Så här i skolstartstid bestämde jag mig för att äntligen scrappa ett äldre skolfoto. Eller skolfoto? Det är ett foto från förskolan.

Skolfoton kan vara kluriga att scrappa. Det är trots allt ett tillrättalagt foto. Sådana talar inte lika mycket som ett actionfoto. Troligen vill du nog scrappa ett skolfoto stilrent för att hålla fotot i fokus, men varför inte prova något lite extra?

Jag brukar emellanåt säga att rosa går utmärkt till grabbar och här är ett bevis.


En liten man klär i metal(l) & rosa!


Den neonrosa akrylfärgen som jag använt är klockren! Så härlig och effektfull. Jag har tidigare visat hur den riktigt lyser mot svart. Här ger den starka härliga kontraster mot ljusare rosa nyanser och vitt och bryter av det sockersöta.

Något som kan vara sockersött är blommor. De är generellt sett verkligen populära. Jag själv använder sparsamt med blommor på mina alster då jag vill att de ska matcha in i det jag scrappar. Min lilla man är dock helt klart värd blommor emellanåt. Här har han sockersött fått dem i lager på lager med olika material.

Ytterligare en sockersöt och ändå inte sockersöt detalj är snurrad floss i vitt och rosa som knutits som en knop.


Härliga band och pärlstickers är sockersött. Tillsammans med punchinella och metalldekorationer erhålls balans. Variationen i metalldekorationerna inklusive ett burkkapsyl gör att de i sig inte blir för ”råa”.

Det rosa för denna layout är självklart given då liten man har en cool rosa och lila skjorta på sig. I mina ögon är, som sig bör, denna layout neutral och för mig är det givet att scrappa liten man i rosa. Det är tyvärr dock inte alltför vanligt. Därför ger jag en enkel utmaning: Nästa gång du scrappar om eller till en liten man – använd rosa! ;)

maxell som troligen hade rosa drömmar förr helgen... ;)

PS. Metal? Ja, rosa kan verkligen vara metal. Så det så. :)

Materiallista finns här.

Icke-scrapmaterial: Burkkapsyl

No comments: