22 May 2010

Minne av konfirmationen - Dovt kort med "egna" detaljer

Jag fortsätter med konfirmationstemat. Här utgick jag från ett metallkors som finns i butiken och den blomma som jag monterade ihop för att använda på ett annat kort med ett annat tema. Den passade inte lika bra där som här. Tänk så det kan bli ibland… :)


Blomman och korset fick sällskap med ett rostfärgat organzanaband, en vit spets, en ritad kyrka och duttar med Pearl Maker.

Hur gjorde jag blomman? Jag utgick från en stor vit blomma och färgade in blombladens toppar med en ljusblå färg. Sedan lurade jag på blomcentrum. Valet föll på att göra en cirkel av genomskinlig plast och lägga till band och brad i mitten.

Cirkeln är modifierad på flera sätt. Först har jag ristat in ojämna cirklar i plasten. Efter det målade jag baksidan med en ljust blå akrylfärg och lät det torka. När cirkeln satt på plats på blomman vek jag bak blombladen och målade en tunn kant med vit distress crackle paint. Att jag gjorde det efter monteringen är för att minska risken att färgen lossnar när jag höll i cirkeln vid monteringen. :)

I mitten sitter en vikt bit ljusblått band som är förankrat med en ljusblå rund brad. Braden går genom såväl bandet, cirkeln (skuren skåra) och blomman. Därför sitter det verkligen ihop.

Avslutningsvis ligger olika stora duttar med silverfärgad Pearl Maker slumpmässigt placerade över hela blomman. Bladen har en kant med gul stickles.


Så till hälsningen. Det är en så kallad ”nameplate” från QuicKutz. Jag stansade ut tre – en stor och två mindre – i vitt papper. Den större färgade jag sedan in med såväl orange som brun färg på kanterna för att matcha det underliggande rostfärgade organzabandet. De båda mindre fick ljusblå kanter för att matcha såväl kortbasen som blomman. Alla tre monterades ihop och jag jag skrev hälsningen för hand med brun penna. Här avslutade jag med två små duttar med silverfärgad Pearl Maker för plattans fastsättning. :)


Kyrkan har jag ritat själv och färglagt enligt MCP-tekniken. Taket har gul stickles för att likna det nya koppartaket som glänser och gnistrar. Såväl portarna som fönstren har lite lite svart stickles. Bredvid kyrkan ligger en rad med Pearl Maker i pastellmint.

Korset är i metall med bockade kanter och brun färg ovanpå. Jag valde att slipa bort färgen på kanterna och blotta den underliggande plåten. Det ger lite extra dimension till korset, gör att det ser något väderbitet ut och matchar även duttarna med silverfärgad Pearl Maker.

Nu tänkte jag det här kortet som ett konfirmationskort, men visst går det att använda på andra sätt. När det var klart slogs jag av att det går att använda som titelsida till ett album där minnen från konfirmationen samlas. Eller… som ovansida till en låda för samma ändamål.

Materiallista här.

No comments: