De flesta har nog kikat på olika bilder och låtit dem inspirera skapandet. Skrotboken har provat detta förut, men då var det tight i schemat och vi fick avstyra det inlägget. Nu har vi provat igen och denna gång fick vi ihop ett inlägg. Det publicerades igår. Vad inspirerades vi av? Tja... vi resonerar som så att vilken bild som helst kan inspirera och spann vidare på det.
Fredagskväll den 16e mars år 1792 pågick en maskerad i den kölddrabbade kungliga huvudstaden. En av gästerna blev skjuten och avled någon vecka senare. Det här var en stor händelse i landets historia och det finns mycket bevarat kring det hela. Vi valde att inspireras av följande bild och beskrivande text om en klädsel och dess olika material. Det handlar om den maskeradutstyrsel som konung Gustav III bar vid det ödesdigra besöket vid maskeraden på Kungliga Operan den 16e mars 1792.
Jag inspirerades av maskeradmasken i sig, materialet, de dova färgerna och detaljer kring Gustav III i allmänhet.
Min tolkning handlar om när grabben fick göra en teatermask i papier-machie på förskolan. Han har masken kvar och nu kommer vi att minnas hur den kom till och varför. :)
Jag valde dova färger överlag och tonade ner färgerna i fotona. Basen är ett papper som har fibrer i sig och det får mig att tänka på filttyger som troligen var vanliga förr i tiden. På det sitter tre olika tygbitar av olika kvalitet som, bland annat, är av material liknande siden och silke. Två tygbitar är även rutiga liksom kungens rock. Alla tygkanter är fransade och påminner om såväl den frans som hänger från kungens skärp som det bäverhår som sticker upp från hans hatt.
Det slitna utseende på kungens mask återkommer genom de vita pappersremsorna som fått sig en omgång slarvigt målad grå färg, slipade fotokanter samt det slitna typsnittet på textlapparna. Masken kommer också igen i fotona och i de två masker som jag ritade själv.
Andra saker som för tankarna till kungen ifråga är en bild på den gamla sedel där han avbildades samt att layoutens titel är skriven efter min bästa förmåga att imitera kungens namnteckning.
Värt att notera här är att jag använde i princip bara icke-scrapsaker för detta alster. Egentligen är det bara fotona i sig och en ProMarkerpenna som kan räknas som scrapmaterial. Inte ens det jag använt för att fästa tyget och allt är primärt ett scraptillbehör... Av detta drar jag återigen slutsatsen att det går att skapa vad som helst av vad som helst. :)
Fler alster inspirerade av samma bild och beskrivning av klädseln finns här. På samma ställe kan du också läsa lite mer om denna maskerad och kungamordet.
Icke-scrapmaterial: Tygbitar, egentillverkade ordlappar, slipkloss till fotokanter, fotopapper, grå penna, egenritad dekoration och en avbildning av en pengasedel.
Fredagskväll den 16e mars år 1792 pågick en maskerad i den kölddrabbade kungliga huvudstaden. En av gästerna blev skjuten och avled någon vecka senare. Det här var en stor händelse i landets historia och det finns mycket bevarat kring det hela. Vi valde att inspireras av följande bild och beskrivande text om en klädsel och dess olika material. Det handlar om den maskeradutstyrsel som konung Gustav III bar vid det ödesdigra besöket vid maskeraden på Kungliga Operan den 16e mars 1792.
Gustav IIIs maskeraddräkt
Foto av Göran Schmidt/Livrustkammaren
(publicerat med tillstånd från Livrustkammaren)
Foto av Göran Schmidt/Livrustkammaren
(publicerat med tillstånd från Livrustkammaren)
Till maskeraden bar Gustav III en svart slängkappa i siden, dessa så kallade dominokappor var populära maskeradplagg. På huvudet en trekantig Castorhatt, troligen framställd av bäverhår och kantad med strutsfjädrar.
Över ansiktet en mask av vaxduk som lämnade nedre delen av ansiktet synligt. Livstycke av bomull. Jackan, skärpet och byxorna är tillverkade i silkestrikå (strumptyg). De randade pantalongerna har ursprungligen haft en starkare färg, i blått och guld. De nymodiga mjuka pantalongerna var inspirerade av teaterns värld.
Jag inspirerades av maskeradmasken i sig, materialet, de dova färgerna och detaljer kring Gustav III i allmänhet.
Min tolkning handlar om när grabben fick göra en teatermask i papier-machie på förskolan. Han har masken kvar och nu kommer vi att minnas hur den kom till och varför. :)
Jag valde dova färger överlag och tonade ner färgerna i fotona. Basen är ett papper som har fibrer i sig och det får mig att tänka på filttyger som troligen var vanliga förr i tiden. På det sitter tre olika tygbitar av olika kvalitet som, bland annat, är av material liknande siden och silke. Två tygbitar är även rutiga liksom kungens rock. Alla tygkanter är fransade och påminner om såväl den frans som hänger från kungens skärp som det bäverhår som sticker upp från hans hatt.
Det slitna utseende på kungens mask återkommer genom de vita pappersremsorna som fått sig en omgång slarvigt målad grå färg, slipade fotokanter samt det slitna typsnittet på textlapparna. Masken kommer också igen i fotona och i de två masker som jag ritade själv.
Andra saker som för tankarna till kungen ifråga är en bild på den gamla sedel där han avbildades samt att layoutens titel är skriven efter min bästa förmåga att imitera kungens namnteckning.
Värt att notera här är att jag använde i princip bara icke-scrapsaker för detta alster. Egentligen är det bara fotona i sig och en ProMarkerpenna som kan räknas som scrapmaterial. Inte ens det jag använt för att fästa tyget och allt är primärt ett scraptillbehör... Av detta drar jag återigen slutsatsen att det går att skapa vad som helst av vad som helst. :)
Fler alster inspirerade av samma bild och beskrivning av klädseln finns här. På samma ställe kan du också läsa lite mer om denna maskerad och kungamordet.
Icke-scrapmaterial: Tygbitar, egentillverkade ordlappar, slipkloss till fotokanter, fotopapper, grå penna, egenritad dekoration och en avbildning av en pengasedel.
1 comment:
Maskerna är att dö för....drewl Som hämtat ur något som jag skulle välja att scrapa :) super snyggt..
Post a Comment